Wat is een makkelijk bereidbaar en lekker gerecht om voor 14 personen te bereiden op een verjaardagsfeest?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
15.1K

Het beste antwoord

Wat ik altijd prettig vind als ik voor een grote groep kook, is om iets te hebben wat niet meer veel bereidingstijd nodig heeft. Zo is er een overheerlijk kipgerecht (chicken marbella) met genoeg variatiemogelijkheden. Niet moeilijk om te maken en met een grote ovenschaal kun je makkelijk voor 14 personen kippenpootjes/drumsticks klaarmaken. Je hoeft het dan alleen nog maar in de oven te doen. Lekker met rijst of gewoon met een lekker brood.
Zie hieronder het recept:

http://www.maaikevankessel.nl/2007/08/10/chicken-marbella/

Ook lekker is om verschillende salades te maken, ook makkelijk om van tevoren klaar te maken. Kijk maar eens op bovenstaande site voor lekkere recepten. Wat ik in deze tijd ook lekker vind is een salade van fruit (mango, meloen), komkommer, sla, gerookte kipfilet, pijnboompitjes. Verschillende soorten brood erbij en tapenades, heerlijk!

Afhankelijk van hoe lang je van tevoren in de keuken wil staan, kun je ook lekkere tapas klaarmaken! Ook altijd een succes!

Verschillende soorten Burrito's, vegetarisch en met vlees, ook heerlijk en makkelijk om van tevoren klaar te maken.

Succes en veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Dan denk ik vooral aan één pans gerechten als macaroni, nassi, chili con carne, of natuurlijk de BBQ.

Toegevoegd na 14 minuten:
En salades in alle variaties, huzaren salade, eiersalade, zalm enzenz. met stokbrood, gevulde eieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lekkere grote pan eigengemaakte soep met belegde broodjes. Is voor zo'n grote groep makkelijk en nog lekker ook.
Maak wel een soep die veel mensen lusten zoals b.v. kippensoep of groentensoep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een grote oven hebt: een plaatpizza, maar dan wel met een lekkere salade erbij.
Je kan ook altijd een lekkere maaltijdsoep koken met broodjes en kruidenboter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote pan zelfgemaakte groentesoep met broodjes. Je kunt er ook worste- of sauzijsebroodjes bij leggen, kant en klare uit de oven. Eventueel een grote salade maken die je zelf garneert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote pan rijst. Mini gehaktballetjes in tomatensaus of als je vegetarisch wilt, dan maak je falaffelballetjes, met een salade erbij en wat stokbrood.

Kippenpoten uit de oven of een gerecht met kikkererwten is ook een optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stamppottentijd is wel voorbij denk ik,
ovenschotel naast de nasi voor de niet van rijst-houders
anneliez
13 jaar geleden
Kip met kokos en kerrie, met rijst en sla.

Het belangrijkste kan je van te voren al klaar maken, dus je zit dan niet met zoveel werk vlak van te voren.

nodig: 1 kipkarbonade per persoon (plus een beetje extra voor de grote eters), ketjap, kerrie, gemalen kokos, ui (voor 14 personen toch wel 4 flinke uien), bieslook, olie, zout, laurierblad

Braad de kipdelen (2-3 tegelijk) aan in een braadpan met een paar eetlepels olie. Haal ze er uit en leg ze op een bord.
Als je alle kip hebt gehad, doe je de ui (grof gesneden) in de pan, laat die glazig worden.
Dan de kip er weer bij doen, 2 kopjes ketjap manis erbij, kokos (ongeveer 150 gram voor deze hoeveelheid), 3 eetlepels (!) kerrie, een paar laurierbladeren, een scheutje melk (of koffiemelk of koffieroom), en dan water tot het geheel net in het vocht staat.
Je kunt op dit moment (zodra het kookt) al ruiken en proeven wat de uiteindelijke smaak is.

Lekker een uur laten pruttelen. Als het klaar is kan je het koel wegzetten, en weer opwarmen vlak voor het eten.

Opdienen met rijst, sla, en een beetje bieslook over de kip-kerrie.
itsme
13 jaar geleden
Bestel het bij de Chinees. Wel geen sluitend antwoord op je vraag, maar waarom voor zoveel mensen gaan koken. Ga gezellig bij ze zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14 man chinees wat denk je dat dat kost.... dan wil ook iedereen ineens wat anders, namelijk wat ze gewent zijn te eten van de chinees... kassa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan maak je je er wel heel makkelijk vanaf. Zal niet door iedereen gewaardeerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan toch ook heel leuk zijn om zelf iets te koken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Carina
De nadruk in de vraag werd gelegd op "gemakkelijk" en niet op de prijs. Mijn ervaring is dat als je voor 14 mensen "Chinees" haalt, je aan 7 porties genoeg hebt. Dit kost je max € 70 (luxe uitvoering). Als je dat te veel vindt combineer je met voor en bijgerechten van gemideld € 3/stuk. Of nasi en bami gerechten, die kosten € 7. Je kunt dus ook met € 50 heel wat doen. Theoretisch kun je 7 verschillende gerechten halen, dus iedereen kan datgene krijgen wat hij graag lust. Handig is als je dit even met je gasten overlegt.
Als je voor 14 man zelf gaat koken ben ik bang dat je niet voor € 50 (3,60/persoon) klaar bent. Reken tijd en autokosten voor het gemak even mee.
Hiermee zijn je argumenten geneutraliseerd.
JoseGP
Wat je ook zelf klaarmaakt voor 14 mensen, er zijn er altijd bij die iets niet lekker vinden. Dus ook al bereidt je zelf, je zult toch variatie aan moeten brengen in wat je opdient. Een een pans gerecht is dus niet een goede keuze. Bij een keuze uit 7 gerechten bij de Chinees is dit veel eenvoudiger.
Eten is v.n. een sociaal gebeuren. als je zelf het eten moet voorbereiden, opdienen, afwassen, etc. is in eerste instantie niet sociaal. Onze gasten stellen de chinese gerechten enorm op prijs (rijsttafel) en vinden het fijn dat we niet steeds van tafel hoeven, maar de tijd aan hen besteden.
Opmerking geneutraliseerd.
Meisje81 (ben je inderdaad zo oud?)
Dat ben ik helemaal met je eens. Zelf iets klaarmaken kan heel goed uitpakken.Maar voor 14 mensen iets gevarieerds koken kost een hoop tijd en ik vind dat je die tijd beter aan je gasten kunt besteden, die je meestal toch al niet zo vaak ziet. Als wij 2 of 4 gasten krijgen, koken we altijd zelf, behalve vandaag, omdat het moederdag is.
Stokbrood, soep, salade, aardappel kroketjes en gewone gebakken aardappeltjes, en wat vlees of kip en klaar is kees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ook voor de soep gaan. Dat is simpel, de meeste lusten het (ook kinderen) en niet zo duur. Geef er verschillende broodsoorten bij. Lekker met room- kruiden of knoflookboter
Kies voor de smaken kippen en groenten, en eventueel ook nog tomaten.

Suc6 verzekerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote pan soep met kleine broodjes en diverse soorten beleg.

Nasi en Bami met loempiaatjes en kroepoek, satesaus en kant en klare satestokjes

Lasagna of spaghetti

Salades, met brood
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eens voor mijn verjaardagsfeest voor 40 personen gekookt.
Goulasch dat was goed voor te bereiden hoefde maar nog te worden verwarmd, en daar stokbrood bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een bruiloft kreeg ik eens bami met varkenshaas + diverse groentes en jachtsaus en iedereen heeft gesmuld.
Gewoon Mie koken volgens de verpakking,varkenshaas bakken en in dikke plakken snijden,jachtsaus maken volgens het pakje en een zak grove groente bv broccoli-sperziebonen-bloemkool-wortel-peultjes...
Serveer op een bord een pluk Bami,de gesneden varkenshaas met daarover de jachtsaus en een schep gemengde groente....het is echt heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pannenkoeken - Flensjes

Info:
Flensjes zijn dun, hoe dunner hoe beter.
Pannenkoeken zijn dikker,kunnen zelfs erg dik, groot en of gevuld zijn.

De kunst van pannenkoeken of flensjes bakken zit in het afstellen van de hittebron.
De onderkant van de pannenkoek of het flensje moet lichtbruin zijn op het moment dat de bovenkant net gestold is.
Eieren worden toegevoegd om de flensjes of pannenkoeken luchtiger te maken.

Dit pannenkoekenbeslag is bedoeld voor circa 8 pannenkoeken van normale dikte gebakken in een gewone koekenpan.

Benodigheden:
pannenkoekenmes, garde, pollepel

voor flensjes: 150 gram bloem
voor pannenkoeken: 250 gram bloem
1 of 2 eieren
een halve theelepel zout
een halve liter melk (of half melk half water)
boter of margarine om te bakken.

Bereidingstijd: circa 45 minuten.

Bereiden:
Maak beslag door de bloem, de eieren en het zout met circa 1 deciliter van de melk met een garde glad te roeren.
Als alle klontjes er uit zijn de rest van de melk er pas in gedeelten door kloppen.
Vul, om de flensjes of pannenkoeken warm te houden, een steelpan voor de helft met water.
Breng het water tegen de kook aan, draai het vuur laag en leg een (oud) bord op de pan.

Smelt een klontje boter in de koekenpan, beweeg de pan en laat de gesmolten boter over de hele bodem van de pan uitvloeien.
Giet met een pollepel 1 achtste deel van het beslag in de pan.
Neem de pan van het vuur en laat het beslag met een draaiende beweging gelijkmatig uitlopen.

Bak het flensje of de pannenkoek op een niet te hoge hittebron aan de onderkant lichtbruin.
Keer om met een pannenkoekenmes als de bovenkant gestold is en bak de andere kant ook lichtbruin.
Laat het flensje of de pannenkoek uit de pan glijden op het bord op de pan met warm water.
Bak de rest net zo.

Lekker met:
Suiker, jam, stroop, honig, rabarber.

Tips:
Als de flensjes of pannenkoeken steeds aanbakken, was de koekenpan dan om en droog de pan af.

Smelt 2 of 3 eetlepels boter in de koekenpan en roer de gesmolten boter door het beslag, nu laten de pannenkoeken of flensjes makkelijker los.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bak een paar Turkse broden of piep ze even op in de oven, snijd ze in stukken en snijd de stukken niet helemaal open. Bak in een grote hapjespan shoarma-
of gyrosvlees. Maak een grote schaal met ringetjes rode ui, halve cherrytomaatjes of tomatenkwartplakjes,wat icebergsla in reepjes en komkommer in dunne plakjes erbij.
Maak een schaal met knoflooksaus en een met shoarmasaus of zoete chilisaus. Ieder kan nu zijn brood vullen met rauwkost, vlees en saus. Niemand hoeft perse aan tafel te gaan zitten. Een bordje met broodje op schoot en een stapel servetten erbij en iedereen kan gewoon blijven zitten. Broodje vullen in de keuken of als lopende buffettafel opstellen. Het vlees kun je op een rechaud warm houden als het nodig is. De rest kan koud blijven uiteraard. Het brood kan eventueel met alufolie afgedekt worden als je dit warm wilt houden.
amc
13 jaar geleden
een grote chocoladecake
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk iets wat ze zelf kunnen bouwen.

Bijvoorbeeld Taco's/Burritos.
Zet op de tafel bakken met vulling: tomaten, geraspte kaas, saus, sla, kidneybonen, gehakt, kip, etc etc.
Vervolgens zet je de taco's of burritos (alleen even warm maken) op tafel en kan iedereen ze zelf vullen. Leuk, makkelijk en lekker.

Als voorafje kan je dan bijv ook tortillachips neerzetten met dip.