Hoe bereid je een konijn?

Toegevoegd na 2 minuten:
Van begint tot eind. Dus vanuit het hok tot op het bord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flappie!!!
:-(((
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons hadden ze geen van alle een naam.
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Mmm lekker, konijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ooit 2 konijnen gehad, ze heten wuppie en fluddertje...
als ik ze riep kwamen ze wel...

Het beste antwoord

De professioneel gekweekte konijnen worden meestal geslacht als ze 11 tot 12 weken oud zijn en gemiddeld 2,5 kg wegen. Dan zijn de smaak, de malsheid, de kleur en de samenstelling van het vlees ideaal. Een pluspunt is de samenstelling van het vlees van de gekweekte konijnen, vooral voor de adepten van de slanke lijn en gezonde voeding in het huidige consumptiepatroon. Het vlees is namelijk caloriearm, rijk aan eiwitten en mineralen, arm aan cholesterol en vet, en licht verteerbaar.

Hoe je ze precies dood moet maken weet ik niet.

Mijn vader had regelmatig een geslacht konijn in de schuur hangen: aan de achterpoten ophangen en kranten er onder om het bloed op te laten druipen. Dat schijnt ook goed te zijn voor de uiteindelijke malsheid van het vlees.

Dan villen: Beginnen bij de achterpoten. Met een scherp mesje het vel halverwege de achterpoten rondom doorsnijden, dan door het kruis van poot naar poot. Voorzichtig rond de anus met restanten poep. Dan kun je het konijn van achter naar voren (dus hangend van boven naar beneden) villen. De ingewanden gaan er eenvoudig uit, lever en hartje kun je bewaren en opeten... Als laatste neem je de kop eraf, met vel en al. Vouw de kranten in elkaar en klaar.

Er zijn mensen die zeggen dat je het konijn dan geheel onder water met azijn 12 uur moet laten staan. Dan is het vleeg mooi roze tot wit gekleurd en gereed voor bereiding of voor tijdelijk opslag in de diepvries

Recepten vind je o.a. hier, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer:

http://www.wildplaza.com/recept.php?rid=59#Recept-Tam-konijnenpeper

http://www.wildplaza.com/recept.php?rid=66#Recept-Tam-konijnenrug-met-bruin-bier-en-mosterd

http://www.wildplaza.com/recept.php?rid=60#Recept-Uienchutney-konijn-(met-rijst)

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh ja: Niets weggooien.
Mijn broer en andere scoutingvrienden gebruikten de vachten om die te leren prepareren en er tasjes enzo van te maken.

Nog een verhaal over konijnen doden, zoals dat vroeger ging en ik mij het ook kan herinneren.
http://www.dse.nl/~gouddelver/greymatter/00000340.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx lekker konijntjes eten!!!

Andere antwoorden (5)

Hoewel ik niet verwacht het ooit zelf te gaan doen, hierbij een beschrijving die ik online gevonden heb):

"Het konijn is het best te villen wanneer je het aan de achterpoten ophangt nadat je het konijn hebt gedood. Ik leg daarvoor een flink stuk plastic met daarop uitgespreide kranten in de schuur. Aan een balk hangen twee touwen waaraan het konijn straks komt te hangen.

Zet ook een flinke schaal met schoon water en een flinke scheut azijn erin klaar.

Pak het aan de achterpoten en laat het even uitspartelen tot het rustig hangt. Dan een flinke tik met bijv een stang in de nek van het konijn.

Bindt het aan beide achterpoten apart vast met een lus en hang het op ooghoogte op. Dan met een scherp mesje het vel halverwege de achterpoten rondom doorsnijden, dan door het kruis van poot naar poot. Voorzichtig rond de anus met restanten poep. Dan kun je het konijn van achter naar voren (dus hangend van boven naar beneden) villen. De ingewanden gaan er eenvoudig uit, lever en hartje kun je bewaren en opeten... Als laatste neem je de kop eraf, met vel en al. Vouw de kranten in elkaar en klaar.

Leg het konijn dan geheel onder water met azijn en laat het minimaal 12 uur staan. Dan is het vleeg mooi roze tot wit gekleurd en gereed voor bereiding of voor tijdelijk opslag in de diepvries"

http://slagers.startpagina.nl/prikbord/8322051/8322061/re-konijn-slachten

"Konijn bereiden kan op verschillende manieren. De bereiding hangt er ook mee samen of u kiest voor het bereiden van een tam konijn of een wild konijn."

http://www.wildeten.com/wild-bereiden/konijn-bereiden/

Voor meer informatie over het bereiden van konijn of recepten verwijs ik je naar laatst genoemde link, of naar verschillende receptenwebsites online.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze link staat het aardig beschreven hoe je een konijn kan slachten. En nog een met recepten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even los van de morele kwestie heb ik een site gevonden waar heel goed stapsgewijs uitgelegd staat hoe je een konijn moet slachten en bereiden.

1. Het beest moet doodgemaakt worden d.m.v. nekbreuk of een andere methode waarbij het dier weinig te leiden heeft.
2. Laat het dier leeg bloeden. Dit is van groot belang m.b.t. de houdbaarheid van het vlees en de sterkte van de smaak.
3. Vil het dier, zodat de huid gebruikt kan worden.
4. Verwijder alle ingewanden van het dier. Let daarbij op de galblaas, die de smaak van het vlees kan bederven.
5. Snijdt het vlees in stukken en laat dit enkele uren afsterven.

Hoe je deze stappen allemaal uit moet voeren vind je duidelijk uitgelegd in de bron. Ook staan hier afbeeldingen ter ondersteuning.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de mensen die het zielig vinden: dit is de meest diervriendelijke manier om een dier te slachten. Of een dier nu in een slachterij geslacht wordt, of in iemands achtertuin (als het goed gebeurt) maakt voor het dier niets uit.
Wij zijn allemaal gewend dat vlees uit een verpakking komt, maar dat is niet natuurlijk. Onze voorvaderen hebben ook zelf hun eten moeten vinden, doden en bereiden. Dat is de natuur.
Zelf zou ik het niet kunnen, omdat ik nu eenmaal opgegroeid ben in een samenleving waar vlees uit de verpakking komt, maar als de vraagsteller het zelf wilt en ertoe in staat is, is dat niet per definitie zielig voor het dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn pa deed dit vroeger ook. Hij gaf het konijn een flinke nekslag. Als het goed gebeurd is het konijn in 1 klap dood. aan de achterpoten ophangen ( mijn vader deed dit in de opening van de schuurdeur. Ingewanden eruit, z'n "jasje" (vacht en vel) kan je redelijk en bijna in z'n geheel eraf trekken. Konijn wassen en in water met azijn leggen. het konijnenvlees heeft tijd nodig om af te sterven. Door azijn gaart het eerder en wordt het malser. Je kunt het dode konijn ook bij een plaatselijke poelier laten schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt eens kijken op de site www.wezooz.be