Wat kun je nog meer met verse augurken behalve inmaken ?

Het is augurkentijd, en ik heb hier een grote zak augurken gekregen, die bedoeld zijn om zelf in te maken. Nu ben ik niet zo van de augurken (en om ze zelf in te maken zou ik ook nog een kleine investering moeten doen), dus zit ik al de hele middag te denken wat ik met die dingen moet. Weggooien is zonde....

Het zijn natuurlijk een soort kleine komkommer/courgette-achtige dingetjes, en dus vroeg ik me af of ik er ook zondder 'zoetzuur' iets leuks mee kan doen. Bakken, stoven, koken, roerbakken., rauw in de salade wellicht ?

Zijn er recepten voor augurk, maar dan NIET de ingemaakte versie ?

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens mij is er haast bij, want ze schijnen binnen 48 uur al slap en geel te worden en te schimmelen.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
43.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Direct opeten, wellicht? (Met kennissen. Een augurken-party.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit niet echt smaak aan......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soep van maken, zoals van courgettes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cadeau geven aan een zwangere :)

Antwoorden (5)

Verse Augurken met cream cheese als bijgerecht:

http://www.receptueel.nl/bijgerechten/2703/Augurken+verse.html

Je kan ook nog gefermenteerde augurken maken:

http://kokenmetkanker.blogspot.com/2007/08/gefermenteerde-verse-augurken.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk kun je er hetzelfde mee, als met courgettes, verweken in allerlei gerechten, o.a. door middel van wokken.

Toegevoegd na 2 uur:
Verwerking

Augurken kunnen in heel wat gerechten hun plaatsje verdienen.
De smaak in rauwe en dus verse toestand is zo goed als vergelijkbaar met die van een komkommer.
Licht en fris, ideaal om een zomerse salade te verkrijgen! Goed om weten en vooral niet onbelangrijk is dat de augurk minder vlug oprispingen veroorzaakt dan bijvoorbeeld de komkommer...!
Augurken worden ook heel vaak opgelegd samen met uitjes...
Ook de alom gekende 'rolmops' , bestaande uit gefileerde haring wordt samen met augurk bereid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verse augurken worden niet rauw gegeten. Ze moeten na de oogst zo snel mogelijk ingelegd worden in azijn, al dan niet met suiker. Eenmaal ingemaakt zijn ze lang houdbaar, ook na openen, mits koel bewaard.
Augurken met een gestekelde huid smaken meestal bitterder dan die met een gladde schil.

Een recept voor een bijgerecht:
500 g verse augurken
4 lepels koude cream cheese
3 lepels rode wijn
3 lepels rode wijnazijn
1 klontje boter
zout

Was de augurken en leg ze, bij voorkeur in 1 laag, in een grote pan en vul deze met water tot de augurken voor ¾ bedekt zijn.
Voeg boter en zout toe en stoof de augurken 10 minuten op zacht vuur.
Kook de wijn en azijn intussen in een andere pan in tot de helft van het volume.
Steek met een meloenbolletjessteker of een theelepel bolletjes uit de creamcheese.
Haal de augurken uit de pan en leg ze tegen elkaar aan in een schaal en leg de creamcheesebolletjes erop.
Bedruppel de augurken met wat druppels wijnsaus.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar je kunt ze toch echt het beste wél inmaken. Want er zit maar weinig smaak aan verse augurken. Ze lijken op smakeloze oude komkommers. Meliger en veel minder fris dan verse komkommers.
Amadea
12 jaar geleden
Gehaktballen met augurken, lekker bij een smeuïge aardappelpuree:

500 gram half-om-half gehakt
1 ei
1 snee witbrood
1 ui, heel
50 gram ui, gesnipperd
800 gram verse augurken
40 gram roomboter
30 gram bloem
1 dl zure room
1 eetlepel slagroom
1 eetlepel dille
zout, peper, nootmuskaat
beetje appelazijn of citroensap

Bereiden
Meng gehakt, ei, de verkruimelde snee witbrood, zout, peper en nootmuskaat. Maak er ingeveer 24 balletjes van.

Doe de héle ui in water, ongeveer een liter, breng aan de kook, en doe daar de gehaktballen in. Zachtjes trekken ongeveer 15 min.

Snij de augurken in blokjes van 1 cm. Doe de uisnippers in boter, dan de augurken erbij. Breng op smaak met zout en peper en laat goed warm worden. Strooi er de bloem over, doe de zure room erbij en schep ongeveer 3 dl vocht uit de gehaktbouillon. Goed roeren. Als je echte roomboter gebruikt, krijg je geen klontjes, laat even doorkoken.

Nu mag de dille erdoor, een paar druppels azijn, en weer op smaak brengen met zout en peper. Eventueel room naar smaak aan de saus toevoegen.

Geef de saus en de gehakballen los van elkaar, bij een lekkere smeuíge aardappelpuree.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze niet te hard zijn, zou je ze als bijgerechtje kunnen maken bij rijstgerechten of gebakken vis. Ze zijn echter vaak hard en hebben geen smaak, daarom worden ze ook ingemaakt.
Als je hem geschild hebt en je kunt de zaadjes er met een lepeltje uitschrapen dan moet het lukken.
Nadat je het zaad eruit hebt gehaald, hak je ze fijn. Snipper 1 ui en ontvel een paar tomaatjes die je in partjes snijdt.
Verhit olie in een braadpan en bak de ui goudgeel in ca. 5 min.
Doe de augurken erbij en bak ze 2-3 min. verder op matig vuur. Voeg de tomaten toe en smoor ze 5 min. mee. Breng alles op smaak met kleine stukjes bleekselderij, bouillon, een mespunt rozemarijn, dille, zout en versgemalen peper
naar smaak en paprikapoeder. Laat afgedekt op laag vuur
ca. 20 min. sudderen terwijl je af en toe roert.
Roer er dan wat suiker, het sap van ½ citroen en 3 eetl. room door. Dien direct op en garneer met wat verse dille.
amc