Ik heb een doos diepgevroren gamba's aangekocht,nu heb ik niet zoveel nodig. Hoe kan ik ze los krijg?

Hoe krijg ik ze los zonder ze stuk te trekken ...is al prijzig genoeg... Iemand met een ultieme tip hiervoor?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Antwoorden (3)

Wat een groothandel in zeevruchten doet: laat de doos in de koelkast ontdooien tot de gamba's zacht genoeg zijn om los te laten, maar nog steeds goed bevroren zijn. Daarna kun je het benodigde aantal gamba's lostrekken.
SimonV
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Proberen waard... Denk je dat een uurtje genoeg is ? Bedankt in ieder geval
SimonV
2 jaar geleden
Ik weet de temperatuur van je gamba's en je koelkast niet. Ik zou elk kwartiertje even kijkjen hoe het met ze gaat.
Ik zou het 'snijvlak', dus daar waar je de gamba's wil verdelen, even smelten onder de warme kraan. Dan worden de gamba's slechts plaatselijk en kort verwarmd (= de minste schade) waarna de rest ook weer snel de vriezer in kan.
SimonV
2 jaar geleden
Zelf zou ik dat risico niet durven nemen. Boven 4 graden kunnen bacteriën zich razendsnel vermenigvuldigen en kan het voedsel zo aangetast worden dat de consumptie tot voedselvergiftiging kan leiden.
https://www.foodiesmagazine.nl/inspiratie/keukenhacks/dit-is-waarom-je-ontdooid-voedsel-nooit-opnieuw-moet-invriezen/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Dat is precies wat ik bedoel... je ontdooit alleen heel gericht het deel waar je de gamba's wil scheiden. Ik heb dat maar even 'het snijvlak' genoemd. De rest wordt nauwelijks opgewarmd en blijft dus bevroren.
Door het geheel (!) in de koelkast te ontdooien breng je ALLES langere tijd boven het vriespunt. Dat lijkt me nou net de grote kans voor bacteriën
SimonV
2 jaar geleden
Niet boven maar rond het vriespunt, nog onder de 4 graden.
Zelf doe ik dat onder koud stromend water.
Het gedeelte wat je nodig hebt onder de kraan houden en dan één voor één de gamba's eraf pulken en de rest zo snel mogelijk weer in de vriezer.