hoe kna ik thuis bier wijn of wodka maken ik ga het absoluut niet doen maar ben benieuwd of het kan en hoe

Toegevoegd na 6 minuten:
of iets anders met veel alcohol erin dat makkelijk is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Het is te uitgebreid om compleet uit te leggen.
Deze site vertelt alles !
http://www.martijndekker.com/biertje.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de vodka :
Wodka

Voor 1 liter zuivere wodka zijn in theorie ongeveer 9 kg aardappelen nodig.
Om het zetmeel in die aardappelen om te zetten in suiker is 1kg mout nodig of 1 kg groenmout.

Wodka wordt 2 tot 3 maal gerectificeerd en gefiltreerd over houtskool of kiezelgoer.
Was de aardappels grondig en maak ze goed schoon.
Kook ze in een ketel of nog mooier in een drukpan.
Ik heb hier geen ervaring mee dus de tijd zal je proefondervindelijk moeten achterhalen.
Het zetmeel zal nu verstijven.

Maisch met mout of groenmout.
Gebruik altijd 1 kilo per 9 kilo aardappels.
In groenmout zitten actievere enzymen maar produceren iets minder alcohol.
Laat alles afkoelen tot 30 gr.C en voeg dan de gist toe.

Alles mag nu zo'n 3 dagen gisten.
Wel af en toe roeren.
Nu mag alles gefiltreerd worden.
Destilleer 2 of 3 maal tot een percentage van zo'n 80%.
Filtreer alles over houtskool of iets dergelijks en laat je drank rijpen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor de wijn heb ik deze
Complete info
http://www.bibere.com/Wijn_maken_58/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sterke drank is lastig en risicovol om te maken, bier en wijn is een ander verhaal. Voor bier zijn er pakketten te koop bij gespecialiseerde slijters en wijn is nog makkelijker, ga eens naar een bibliotheek en daar vindt je boeken die het geheel buitleggen.