Hoe krijg ik hard geworden Buisman (dat is dus gebrande suiker) weer in poedervorm?

Het blikje Buisman is pas twee weken oud, zo goed als vol en goed afgesloten. Toch is het een keiharde zwarte klont geworden. Zelfs met de punt van een scherp mes of schaar krijg ik er geen korreltje van los. Is er een methode in de trant van -Oma weet raad- om er weer poeder van te maken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
14.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Silicagel tegen het dekseltje plakken heeft niet geholpen, het blijft keihard.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik weet niet of basterdsuiker zodanig op gebrande suiker lijkt dat deze tips zouden kunnen helpen: https://www.ikzoekeenschoonmaakster.nl/blog/bruine-suiker-zacht-houden-met-deze-tips/
https://nl.wikihow.com/Hard-geworden-bruine-suiker-zacht-maken Wellicht eerst met kleine hoeveelheden proberen (neem aan dat je wel wat met wat meer geweld iets eraf kan krijgen).
Amadea
5 jaar geleden
Er wordt geadviseerd het blikje in de koelkast te bewaren. Maar dat is nu natuurlijk te laat. Een brok er uit halen en die malen in een elektrische koffiemolen? Zo één hadden wij vroeger: https://www.vindingrijkbreda.nl/wp-content/uploads/2018/07/P1100193.jpg en daarmee maakten we van kristalsuiker poedersuiker.

Het beste antwoord

Verschillende mogelijkheden, geen kracht gebruiken, wel geduld/tijd en in 1 geval gaat het snel 1 alu folie in 5 min. in voorverwarmde oven dus 15 min. resultaat.

-klont suiker in een plastic zak met een witte boterham
-zachter maken in magnetron paar seconden
-met een vochtige doek + klont suiker in zak sluit af - lijkt op boterham 1e
-met stukje appel + kont suiker in zak sluit af
-in alu folie in oven 5 min.voorverwarmen 150 graden.

Hopelijk werkt het.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het heeft gewerkt. Suikerklont met stukje witte boterham. Een paar keer ververst, het is geen poeder meer geworden maar een stroperige massa, waar ik genoeg uit kan peuteren. In ieder geval geen rotsblok meer. Het gaat mij niet om die € 1,20 maar om het principe.