Hoe kan je aardperen klaarmaken?

Ik heb ettelijke kilo's liggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.3K

Het beste antwoord

Aardperen moeten voor het gebruik schoongeboend worden. De jonge pasgeoogste crèmekleurige aardpeer kan met en zonder schil worden gegeten. U kunt deze wortelknollen rauw eten, in een salade. Jonge aardpeer smaakt zoet en knapperig. U kunt de knollen ook koken of bakken. Oudere knollen moet u schillen, dat kan voor of na het koken. Aardperen verkleuren na het schillen snel door het contact met lucht. Leg de geschilde knollen meteen in water met een eetlepel azijn of citroensap. Laat aardperen niet te lang koken of bak ze niet te lang. Ze zullen slap en week worden. Gebruik een klein laagje water bij het koken. U kunt aardperen net als aardappelen koken: met een snufje zout. U kunt schijfjes aardpeer ook bakken in een laagje boter in de koekenpan. Bestrooi ze daarna met zout. De kook- of baktijd van aardperen ligt tussen de 5 en 10 minuten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Oh, heerlijk, aardperen, heb ze ook in mijn tuin.
wat ik zelf heel lekker vind, de knollen schoonboenen onder de kraan, in reepjes snijden ( patat) en ze goudbruin bakken in je frituurpan!
Nog lekkerder is,plakjes er van snijden en ze met gourmetten
er zo af en toe goudbruin bakken, voor er tussen door.
Heerlijk bij vleesgerechten!
Ook kan je ze koken en pureren, maar dat vind je voldoende op internet.
Smakelijk eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
vergeet ik, plakjes in de koekenpan goudgeel bakken en bij je warmeten in plaats van aardappels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe de schoongemaakte aardperen in z'n geheel of in plakjes in een pan met een bodempje water.
Bestrooi ze met zout en kook ze met een deksel op de pan gaar

of:
Bak in plakjes gesneden aardpeer in een koekenpan al omscheppend gaar in boter. Bestrooi ze met zout.
De kook- of baktijd is 5 - 10 minuten, afhankelijk van de grootte van de plakjes of de knollen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aardperen spoelen.
Afborstelen met een fijnmazig metalen sponsje onder stromend water.
In schijfjes snijden.
Rauw bakken in hete olijfolie tot ze een kleurtje krijgen. Deksel op de pan zetten en het vuur lager zetten.
Nog eventjes op het vuur laten dan goed kruiden met peper en zout en eventueel een beetje foelie zuinig toevoegen.
Dit is in feite een basisgerecht van hieruit kan men vertrekken:voor verdere recepten zie in link
fremar
12 jaar geleden
Je kunt ze net als aardappelen koken met een beetje zout. Wel na het schillen direct in het water leggen met wat citroensap of een eetl. azijn, want ze verkleuren meteen. Laat ze ook niet te lang koken of bakken want ze worden dan slap en week. Gebruik ook een bodempje water bij het koken. De kook en baktijd is ong.5-10 min. hooguit.
De aardpeer of topinambour smaakt zoetig, een beetje nootachtig en een beetje naar artisjok.
Ze doen het goed in de soep, je kunt er puree van maken,
roosteren en als je ze eerst even laat stomen 10-15 min. tot ze bijna gaar zijn, afgekoeld tot dunne schijfjes snijden of schaven en als chips frituren. of snijd ze in stukjes en haal ze door een beignet- of tempurabeslagje
om ze dan als borrlhapje te eten met een lekkere tzatzikisaus of andere dip zoals Griekse yoghurt met koriander.
Ze doen het ook goed door de hutspot, samen met wortel en pastinaak is het echt een oer-Hollands gerecht!
Ook in een ovenschotel is het lekker.
Verwarm de oven voor op 200-220 graden C.
Schil de aardperen en snijd ze in stukjes. Meng ze met zachte, in wat olie gebakken knoflook.
Meng ricottakaas met wat citroensap, notenolie,geraspte geitenkaas en vers gesneden bieslook.
Meng de peerstukjes en de knoflook hierdoor en als het wat stevig is een scheutje groentebouillon.
Schep het mengsel in een beboterde ovenschaal en bestrooi met zout en peper, gehakte hazelnoten en evtl. kleine blokjes crouton ( even in de oven gebakken met wat olijfolie bedruppeld). Sprenkel er wat olijfolie over en bak ong. ½ uur tot 40 min. in de oven. Lekker met een frisse salade aangemaakt met zachte honingvinaigrette.
amc
12 jaar geleden
Als je meerdere kilo's heb liggen kan ik me voorstellen dat je niet ieder dag de aankomende weken aardperen wil eten. Ik had een keer een overschot aan courgettes en die kwamen me me de neusgaten uit na een tijd. Alle mogelijke bereidingen gebruikt, weggegeven aan familie en vrienden maar ze bleven maar groeien. Dus hebben we de rest ingemaakt. Ook een goed idee voor de aardperen lijkt me. Maak chutney's, of zet ze op zuur met bijv kerrie of karwij, konfijten ze, soep enz enz.
Ook leuk om weg te geven. Als je het op de juiste manier inmaakt kun je maanden later er nog van genieten.