Kookboek 1951 hoofdstuk"Uithalen kip" is erg onduidelijk. Verwijder met een wijsvinger door de slokdarm de luchtpijp en longen? Hoe?

Niet dat ik een kip wil gaan slachten maar wel interessant. UITHALEN: Geef aan de rugzijde een snede in de huid. Snijd het vel van de hals los en schuif dit terug. Hak kop, hals en onderste leden van de poten af. Verwijder met wijsvinger door de slokdarm de luchtpijp en longen. ??
Is dit mogelijk? Hoe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Antwoorden (1)

Ja, dat is mogelijk.

Wat ermee bedoelt wordt, is dat als de kop eraf hakt, en de huid terugtrekt, dan krijg je toegang tot de slokdarm en de luchtpijp, die naast elkaar lopen.
Je ziet twee dunne buisjes: de luchtpijp is wit en hard, maar de slokdarm is elastisch, en je kan je vinger erin steken. Als je dat doet, dan kan je grip krijgen op het geheel, en met een beetje oefenen, de beide buisjes lostrekken. Even doortrekken, en eventueel met behulp van de punt van het mes, kan je de longen samen met de luchtpijp helemaal verwijderen.
De slokdarm zal eerder breken dan de luchtpijp, als het goed is ter hoogte van de sluitspier, precies boven de krop en maag, al heb je een kans dat je deze (of een deel ervan) meekrijgt, omdat vogels geen diafragma hebben die de maag op z'n plaats houdt en van de longen scheidt.

Zelf heb ik in een kippenslachterij gewerkt, dus daarom weet ik hoe het e.e.a. in elkaar zit... :-)

Toegevoegd na 5 minuten:
In een industrieel slachthuis gaat dit overigens geheel anders. Na verwijdering van kop en hals, komt een soort 'lepel' (ze heet het) in de kip, die alle ingewanden in één keer naar buiten haalt via dat gat waar een paar seconden eerder de hals van de kip stond.
In je boek (of zoals een ambachtelijk poelier nu nog steeds doet), gaan de longen via de bovenkant eruit, en de darmen via de onderkant.