Hoe voorkom ik dat er melk aan de bodem van het pannetje aankoekt?

Ik maak regelmatig havermoutpap in een steelpannetje met anti-aanbaklaag. Als de pap klaar is, zit er altijd een onsmakelijk bruin korstje op de bodem van de pan. Ik moet heel voorzichtig roeren om te voorkomen dat die bruine prut zich vermengt met de pap.
Kan ik voorkomen dat dat korstje ontstaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
24.3K

Antwoorden (8)

Je moet lekker veel met de pan bewegen dan koekt het niet aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik laat het altijd in de magnetron koken/opwarmen daar koekt het minder snel aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijven roeren! En het gas zachter zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het au-bain-marie proberen; dat is een pannetje met het eten in een grotere pan met water verwarmen. Er bestaan ook dubbelwandige pannen die volgens hetzelfde principe werken, maar ze zijn duur en moeilijk te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pan natmaken met koud water voordat je er melk in doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit de tip gehoord dat je een knikker in de pan moet meeroeren! Zelf nooit uitgeprobeerd, weet dus niet of t werkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je melk kookt, voor bijvoorbeeld vla of pap, kun je voorkomen dat de melk op de bodem aankoekt, door een deel van de suiker met de melk te laten meekoken. Ongeveer één eetlepel per liter melk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Melk brandt niet aan als men een met koud water omgespoelde pan gebruikt. Het overkoken van melk kan worden voorkomen door de rand van de pan in te smeren met boter.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=koken&label=Melk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het aanbranden ligt grotendeels aam het materiaal van de pan, voorheen had ik het ook bij heel veel verschillende pannen. Maar nu ik mijn nieuwe pannen van WMF heb kan ik doen wat ik wil, het aanbranden is volledig achter de rug en de pannen zijn zo schoon.
Plaatje bij antwoord