De schuld zit in het bakpoeder. Zo maak je namelijk geen brooddeeg maar cake: je vormt geen gluten. Als je bloem met water en gist kneedt, dan is de regel één keer kneden per gram bloem. Daardoor vorm je gluten die het deeg soepel maken en waardoor het ook goed rijst. Je kunt met de bal deeg ook prima gooien, een rol van maken, slingeren. Juist dat uitrekken maakt dat de gluten zich vormen en daar gaat het bij brooddeeg om. Nu je deegbal uit elkaar valt kan het zijn dat je iets te weinig lauw water hebt toegevoegd. Bij bakpoeder hoef je helemaal niet te kneden tot het soepel wordt zoals brooddeeg, gluten kan je zo niet vormen.
Ik bak elke week een pizza; het is een werkje van niets; het kost me een kwartiertje . Dan staat het al in de oven onder een doek te rijzen bij 50 graden.
Probeer een volgende keer mijn recept eens; 250 gram bloem ( kan voor een derde deel ook volkorenmeel zijn ), half zakje droge gist ( en geen bakpoeder, je maakt nu namelijk cake) , kwart theelepeltje zout, 250 gram lauw water. Punt. Komt de pizza na het rijzen uit de over, dan bestrijken met olijfolie ( dun) en dan lekker beleggen wat je maar verzint. Geen suiker, nergens goed voor.
Toegevoegd na 1 minuut:
Gewone bloem van het goedkoopste soort is prima!