Hoe maak je warme pap van oud bruin bier?

Mijn oud tante maakte dit vroeger met bloempap en karnemelk. Was heerlijk. Zou het graag nog eens maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.9K
anneliez
12 jaar geleden
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het nu nog even lekker zal smaken als vroeger. In je herinnering wordt het allemaal nog lekkerder. Net als kinderboeken/films, maakten veel indruk toen , maar als je ze nu leest snap je echt niet waarom

Het beste antwoord

Hier staan een aantal recepten op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

1 liter melk
75 gram maïzena
snufje zout
1/4 liter donkerbruin bier

Neem wat van de melk af, om de maïzena mee aan te maken. Breng de rest van de melk met wat zout aan de kook en giet, al roerende, de aangemaakte maïzena erin. Blijf roeren tot de pap kookt en giet er, vlak voor het opdienen het bier bij.

Deze pap is een typisch kraamvrouwenkostje. Om aan te sterken en goed voor 'het zog'

De melk kun je ook vervangen door bloempap en deel karnemelk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heerlijk is de Limburgse bierpap;

Roer van 75 gr. bloem en een beetje melk een papje.
Breng ca 3/4 l. melk aan de kook samen met 75 cl oud bruin bier. Roer er wanneer het kookt het bloempapje door
en blijf roeren totdat het bindt. Kook het papje nog zo'n 5 min. door op lager vuur en roer er dan 5 volle scheppen bruine suiker door, 1 grote banaan in plakjes en krenten en rozijnen naar smaak.

Toegevoegd na 5 minuten:
De meest eenvoudige maak je door 1 eetl. bloem met 1 eetl. suiker te vermengen en dit tot een papje te roeren met een beetje melk. Vermeng dan ½ l. melk met een flesje oud bruin in een pan en wanneer dit bijna kookt, roer je er het bloempapje al roerend door. Even binden en klaar.
amc