Wat houdt de kookterm 'quichon' in?

Waarschijnlijk heb ik het helemaal verkeerd geschreven, het is dan ook een term die ik op televisie alleen maar anderen heb horen uitspreken, dus ik heb ook geen idee hoe het geschreven wordt helaas.

Ik kijk de laatste tijd vaak naar een kookprogramma waar in de deelnemende koks op de kwaliteit van het bereide voedsel worden beoordeeld. Vaak wordt er dan door de jury het woord 'quichon' (of -fonetisch; kiesjon) genoemd wanneer het vlees of de vis wordt beoordeeld. De zinsnede 'Ah, de quichon van het vlees is(...)'

Iemand enig idee wat de topkoks hiermee bedoelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.7K

Het beste antwoord

Het Franse woord voor 'bakken' is 'cuisson'.

Het komt van het werkwoord 'cuire' (bakken) en als zelfstandig naamwoord wordt dit cuisson.
Temps de cuisson du pain= baktijd voor brood,
Cuisson au micro-ondes= het bakken in de magnetron.

Onder de cuisson van een gerecht wordt de structuur na het bakken bedoeld. Niet alleen van het vlees, maar ook de groenten bijv. De groente structuur heeft een goede 'cuisson' als het niet tot pap gekookt is of niet te rauw is. Het moet dus voor een bepaald gerecht een bepaalde knapperigheid of juist zachtheid hebben, dit ligt aan het recept dat erbij hoort.
Hetzelfde geldt voor vlees. zoals een goede roastbeef behoort te zijn, mag het vlees niet te lang gebakken worden, maar ook weer niet te kort. Hij moet warm van binnen zijn en mals/sappig. Als je hem dus precies goed bakt, dan heb je een goede cuisson.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het woord dat je zoekt is (neem ik aan) 'quison', dus je zat er niet zo heel ver vanaf. ;)

Het woord wordt gebruikt om de bereiding aan te geven, zoals bijvoorbeeld in jouw zin: "Ah, de bereiding van het vlees is.." Het wordt 'bereiding' dekt echter niet de volledige lading heb ik het idee, maar het komt een aardig eind in de buurt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met dank aan Arf:

Het woord is inderdaad 'cuisson', ook koks op internet hebben moeite met spellen. ;)

http://www.culinairkookboek.nl/kooktermen/cuisson
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"cuisson" bedoel je waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kunnen koks op internet ook niet spellen. Bedankt voor je aanvulling arf, ik heb nu ook meer kunnen vinden! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fantastisch! Het begon op dezelfde manier te irriteren als een liedje wat je niet meer uit je hoofd krijgt. Ik moest en zou weten wat het betekende. Bedankt!
Het is inderdaad de bereiding van het vlees. Maar als aanvulling: niet op het kruiden van het vlees maar op het bakken. Dus doorbakken, medium, rood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mate van gaarheid van een ingrediënt. Verschillende gerechten en verschillende bereidingswijzen vragen om verschillende cuissons van dezelfde ingrediënten. Een stukje wortel heeft bij een roerbakgerecht bijvoorbeeld een andere ideale gaarheid dan in een stoofgerecht. Het begrijpen en beheersen van cuissons is een van de moeilijkste, maar belangrijkste stappen op weg naar het worden van een goede kok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan bedoelen ze de juiste garing van vlees of vis