Hoe komen soldaatjes (gebakken stukjes brood) aan hun naam?

Gisteravond bij de bloemkool soldaatjes gemaakt (wit brood in dobbelsteentjes en dan bakken - soort van croutons maar dan wat groter). Vraag me af hoe komen die aan hun naam, soldaatjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
11.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soldaatjes zijn reepjes brood, zodra je ze in blokjes snijd worden het croutons.
Leuke vraag, ik kan alleen bedenken dat als je de reepjes brood rechtop houdt, het met veel fantasie een soldaatje is wat in de houding staat, kaarsrecht.
Cryofiel
12 jaar geleden
Soldaatjes zijn inderdaad geen dobbelsteentjes, maar reepjes. Ze horen rechtop in het eten te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oo dan komt het denk ik daar vandaan, dat rechtop staan, wist ik niet, grappig.
Zal de soldaten de volgende keer niet meer neer leggen, gevallen soldaten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wist ik niet, de volgende eten we dus croutons bij de bloemkool.
Klinkt wel logisch dat reepjes brood rechtopstaand soldaatjes lijken.

Het beste antwoord

Hoewel de croutons tegenwoordig ook soldaatjes werden genoemd, waren de soldaatjes ('broodsoldaatjes' genoemd) oorspronkelijk lange reepjes gesneden (oud) brood die onder meer ter versiering rechtop (als soldaten in het gelid) in een salade werden geplaatst.