Hoe maak je de schaal van een rauw ei kapot zonder dat er kleine stukjes afbreken?

Die kleine stukjes dop vallen dan altijd in de pan en 't is een enorm gemier om ze er weer uit te vissen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.3K

Antwoorden (8)

Snel zijn en oefenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't kan ook liggen aan 't type ei dat je gebruikt. De schalen van witte eieren zijn brozer dan bruine eieren. Scharreleitjes hebben meestal ook een wat dikkere eierschaal waar minder snel stukjes vanaf breken. Als je minder handig bent in het breken van eieren. Breek ze dan eerst in een kommetje voordat je in de pan doet. Je kunt dan op je gemak kijken of er stukjes in gevallen zijn en ze er met een lepetje uithalen. Je riskeert ook minder snel dat je je vingers verbrandt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was even zoeken , maar je kan een "eggcracker" kopen bij www.gadgetgarden.nl/2008/01/eierbreker/
Ei in apparaatje stoppen , dichtdrukken en het eiwit en eigeel loopt keurig in je pan of kom. Ik mag aannemen zonder kleine stukjes ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de gadget!
Een nadeel is dat je op een gegeven moment teveel hulpmiddelen in je kast krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hoop extra afwas voor een dagelijks klusje ! Ziet er ook een beetje uit alsof het toch niet helemaal doet wat je hoopt dat het doen moet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey hij is tenminste niet elektrisch :)
Bekend probleem, maar er is geen kant en klare oplossing voor. Het is een kwestie van oefenen. Zoals met veel dingen het geval is, baart oefening kunst.
Je tikt met de zijkant van het ei op de rand van de pan/schaal. Niet te zacht, want dan moet je 2 x tikken en wordt het geknoei. Wel een stevige tik, maar niet te hard, want dan geeft het ook weer geknoei. Het is een kwestie van feeling. Gewoon vaak doen. Op een gegeven momnet lukt het je wel en heb je de slag te pakken, maar zelfs dat is geen garantie dat er nooit meer een klein stukje schil mee de pan in glipt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Zo doe ik het ook altijd. Even tikken en dan je duimen in dat gaatje zetten, beetje openbreken en leeggieten.
Het gaat het gemakkelijkste, als je een hele dunne rand gebruikt om het ei te breken. Of met de "rugkant" van een mes (niet zo'n aarappelschilmesje - dat heeft te weinig gewicht, maar zo'n mes waar je bijv een struik andijvie mee snijdt). Een klein breukje maken, en dan met duimen aan weerszijden openbreken. Ik heb heel zelden stukjes schaal in m'n pan of omelet-mengsel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal is het probleem dat je te voorzichtig bent. Hierdoor krijg je een te kleine breuk/scheur in de schaal, waardoor het ei moeilijk te openen is, met alle gevolgen van dien.
14 jaar geleden
Gewoon een felle tik op de rand van de pan, en dan het ei openbreken ; oefening baart kunst ;-) Na een paar dozijn heb je het trucje wel door. Niet bang zijn, en niet te zacht tikken. Maar ook niet te hard natuurlijk.

Ben je er echt niet zo'n ster in, of of heb je op de een of andere manier een bepaald type eieren dat gewoon niet lekker wil breken, dan kun je ook een boven een kopje breken voor je het ei in de pan doet, dan vis je de kleine stukjes er eventueel wat makkelijker uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast de tips hierboven: ik heb gemerkt dat het vlies ónder de schaal sterker is bij biologische eieren dan bij batterij-eieren. Bij het openbreken van het ei blijven de onvermijdelijke scherfjes dan hangen aan dat vlies in plaats van in de pan te belanden.

Ik heb eigenlijk geen stukjes schaal meer in mijn eieren gehad sinds ik definitief ben overgestapt op biologische eieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik alleen maar bio eieren :).
(Met stempel nul.)
Helpt dus niet (voldoende).