Hoe maak je zelf gedroogde appeltjes?

Ik zie ze wel eens liggen in de winkel van die partjes in een zakje (soms met ander gedroogd fruit)
Als je een appel laat liggen wordt deze bruin. Dus wat is nou die kunst om het zelf voor elkaar te krijgen?
Heeft iemand een 'handleiding'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
8.8K

Antwoorden (4)

Fruit en groente moet je heel snel drogen anders bederft het of wordt het bruin.

In Nederland is het bijna onmogelijk om fruit te drogen.
In Zuidelijke landen gebeurt het doorgaans in de zon.
De appels worden gesneden en besprenkeld met citroensap. Vervolgens worden ze op een luwe plek in de zon te drogen gelegd. Vaak doen ze dat op grote witte lakens. Zo doen ze dat met tomaten ook, die ze eert zouten.

Fruit kun je ook drogen in de oven. Dat wordt vaak met verpakt droog fruit gedaan.

Snij de appel in partjes, doe er wat citroensap doorheen tegen het kleuren en plaats het in de oven op 40-50 graden. Regelmatig keren.

Als de appels een beetje beginnen te rimpelen zijn ze droog genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn speciale apparaten voor te koop (fruitdrogers):
http://www.natuurlijkemolen.nl/NM/nl/dept_46.html
bamibal
13 jaar geleden
Op smulweb.nl staan voor bijna alles recepten.
Deze vond ik:

Gedroogde appeltjes

Ingrediënten
1kilo appeltjes of ander fruit2 citroenen uitgeperst,sap gezeefd

Bereidingswijze
Meng het ciroensap met 1 liter lauw water.
Schil de appels, boor het klokhuis eruit en snij de appels in en have cm dike plakken.
Leg de appelplakken 20 min in het citroenwater.
Verwarm de oven voor op 100c,hetelucht op 75c.
Neem de appelplakken uit het water,laat ze uitlekken en dep ze droog.
Leg de appelplakken op een fijn rooster en droog ze in 6-8 uur in het midden van de oven.
Als u er met een mes in drukt mag er geen vocht meer uitkomen.
Laat de appelplakken afkoelen en bewaar ze in een goed afgesloten plastc doos.
zo kun je dit ook doen met ander fruit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om appels en peren te drogen moet je ze eerst schillen. Ik maak er zelf meestal ringen van door het klokkenhuis met de appelboor te verwijderen. Als je het dan in plakjes snijdt heb je ringen. Leg ze dan direct in ruim water met zout tegen het verkleuren. Het is mij te bewerkelijk om elk partje aan 2 kanten in te smeren met citroensap. Bij bedruppelen heb je vaak toch bruine plekjes. Bij water met zout verkleuren ze ook niet. Laat ze goed uitlekken. Als het lekker droog weer is, rijg je ze aan een touwtje en hang ze op aan de waslijn. Of hang ze boven de CV ketel of schuur, als er maar een tochtige omgeving is. Op deze manier kost het je geen energie en het gaat prima.

Je kunt ze ook in de oven drogen. Gebruik hiervoor eersteklas fruit, grondig drogen na het zoutbad.
Bedek de bakplaat met bakpapier. Ik heb zelf een hete lucht oven en stel hem in op 60 graden C. Het duurt ca. 5 uur. Erg vochtig fruit moet je af en toe keren en even checken of het al droog genoeg is. Na het drogen wel onmiddellijk van het papier losmaken.

Heb je wel eens appelchips in de oven gemaakt? Is erg lekker en een afwisseling als je veel appels hebt.
Hiervoor schil je de appels niet, boor het klokkenhuis eruit en snij in 1 cm. dikke plakken. Sprenkel er citroensap over aan beide kanten en smeer ze dan met een kwastje in met vloeibare honing. Spreid ze uit op een bakblik met bakpapier en laat ze zeker 8 uur drogen bij een temp. van 70 graden C. Niet warmer! Keer ze na de helft van de droogtijd om. Ze moeten taai aanvoelen ( laat ze desnoods nog langer drogen). Laat ze afkoelen en bewaar ze in een afgesloten doos.
amc