Wat schotel je iemand voor als die op bezoek komt en zelf een goede hobbykok is ?

Zondag 8 mensen op bezoek ... en ik moet koken, maar de meesten koken zelf heel goed ...

13 jaar geleden
in: Koken
5.1K

Antwoorden (11)

In ieder geval iets wat jij heel goed kunt klaarmaken.
Hou het simpel, dan kun je niet zo veel verprutsen.

Succes en veel plezier in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze goed kent, zou je kunnen voorstellen om iedereen een (deel van een) gerecht mee te laten brengen. Vinden ze misschien zelf ook wel leuk om te doen. Als jij dan voor de toetjes zorgt, ben je niet zo heel druk en wordt het een verrassende maaltijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een pan lekkere boerenkool stamppot met verse rookworst (van de slager) en draadjesvleesjus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou voor iets kiezen wat je goed kunt voorbereiden, omdat het zo'n grote groep is. En iets waar je je zeker genoeg over voelt om klaar te maken, iets waar je goed in bent.

Je kunt er bijvoorbeeld een soort buffet van maken:
- een grote pan zelfgemaakte (kippen-)soep met stokbrood
- een hartige taart
- lekker belegde broodjes (haal verschillende soorten broodjes bij een goede bakker en speciaal beleg bij de slager en goed gesorteerde kaaswinkel)
- een frisse groene salade, bijv. met tomaat en pijnboompitjes en een pestodressing

Als toetje haal je verschillende mooie kazen bij de kaasspecialist. Hierbij serveer je bijv. notenbrood, druiven, noten, balsamicosiroop. Erbij een lekker glaasje port of een mooie wijn.

Succes en veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
klinkt goed!
Iets wat erg lekker en gemakkelijk is en wat iedereen lekker vind is een ovenschotel. Deze is erg lekker;

De oven voorverwarmen op 180 graden C.

Zet een grote pan op met licht gezouten water en kook hierin 'penne'pasta 8-10 min. beetgaar. Afgieten en terug in de pan doen.
Smelt een flinke klont boter en laat hem goudbruin worden.
Giet samen met enkele lepels ger. Parmezaanse kaas, zout, peper en nootmuskaat naar smaak over de pasta en schep alles goed om. Laten afkoelen en dan een ei toevoegen en weer omscheppen. Apart zetten.

Maak nu een vleessaus door in een grote koekenpan ui en knoflook zachtjes te sauteren tot de ui zacht is. Het vuur hoger zetten en rundergehakt toevoegen. Goed roeren en
bakken tot het vlees bruin begint te worden. Tomatenpuree, droge rode wijn, bouillon, zout en peper toevoegen. Afdekken en 20 min. laten pruttelen. Tot slot gehakte peterselie erover strooien en erdoor roeren.

Maak nu een witte saus door boter te laten smelten, bloem erdoor roeren en 2 min. laten garen op laag vuur zodat het niet bruin wordt. Melk erbij doen
en constant blijven roeren tot het weer kookt. Vuur lager en 1 min. zachtjes koken. Nootmuskaat, peper en zout erbij en even laten afkoelen voor je er een losgeklopt ei bij doet. Doe nu een deel v.d. witte saus bij de vleessaus.

Pak nu een grote diepe ( of 2 kleinere) bakvorm en vet deze in. verdeel de helft van de pasta over de bodem en bedek deze met de vleessaus. Verdeel de rest v.d. pasta over de vleessaus en bedke de penne helemaal met de witte saus. Strooi er nu nog geraspte kaas over. Klaar.

Bak de schotel ca. 50 min. tot het gerecht goudbruin is.
Laat nog ca. 10 min. warm rusten alvorens je er vierkanten van snijdt en serveert.

Lekker met een griekse salade van ijsbergsla, tomatenkwarten, komkommerblokjes/plakjes en fetakaas,
met een dressing van olijfolie, citroensap, zout, peper, suiker en een schep mosterdhoning. met verse peterselie bestrooien en rode uiringetjes.

Ook een knapperig Turks brood is er lekker bij.
Natuurlijk een lekkere wijn erbij en het kan niet meer stuk.
Heb plezier en laat je niet gek maken door stress in de keuken. Je kunt alles klaarmaken op je gemak en zonder pottenkijkers en verder doet de oven het werk!
amc
13 jaar geleden
Zorg om te beginnen voor een mooi gedekte tafel en een gezellige atmosfeer.
Maak het jezelf niet te moeilijk met allerlei culinaire hoogstandjes en ingewikkelde technische handelingen,ze willen gewoon lekker eten,klaar.
Maak iets dat je goed voor kunt bereiden zodat niet alsnog loopt te zenuwen,zoals bijvoorbeeld een prachtige grote ovenschaal lasagne en een mooi opgemaakte salade.Niemand is vies van een lekker puntje zelfgebakken appeltaart met een bolletje goed roomijs na.
Succes en veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de frituurpan aanzetten en een lekker bord patat bakken. Lekkere frikandel er bij....... helemaal top.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een typisch hollands gerecht maken zoals: Bloemkool met een papje, draadjesvlees (met jus) en gekookte aardappelen. Ijs met slagroom als toetje. Je hebt dan heel lekker gegeten, zelfs de hobbykok zal dat moeten toegeven.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je vooral niet druk. Zo'n iemand komt wel vaker bij mensen die niet zo goed koken als hij/zij. En speciale dingen worden minder speciaal als je ze al vaak eet, en gewone dingen (iemand had het over stamppot in een eerder antwoord) juist heel speciaal als je het weinig eet.

Daarnaast kun je kijken of je gewoon iets verassends kunt doen, met iets simpels. Ik doe nog wel eens geinige ideeen op bij smulweb.tv, wat niet moeilijk is, maar wel leuk.

En gezelligheid is vaak belangrijker dan het eten zelf, bij een frietkot verwacht je iets anders dan bij een haute cuisine, maar gezellig kan het bij allebei zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg voor een leuke sfeer en een gezellige tafel, met wat kaarsjes en bijpassende lekkere wijn (in een karaf, ziet er leuk uit).
Misschien is het een idee om een soort rijsttafel te maken, met als basis een eenvoudige vegetarische nasi, en daarbij allerlei schaaltjes met bijgerechten als wat atjar, geroosterde uitjes, seroendeng, kroepoek, rauwe tauge, satésaus, augurkjes en sambal (kan allemaal evt. eenvoudig uit een potje als je het niet zelf wilt maken). Doe er wat kippepootjes bij en wat gebakken blokjes tempeh en je hebt iets voor elk wat wils.
Vooraf wellicht een eenvoudige tomatensoep met wat reepjes omelet, en als toetje een galiameloen in stukken met een scheutje mirabel-likeur.
Alles kan je de dag ervoor al maken, zodat je de alleen nog sommige gerechten hoeft op te warmen.
Succes!

Als bijpassende wijn zou je kunnen denken aan een voorgerecht met een witte wijn uit Nieuw Zeeland, en een Chileense Carmenere bij het hoofdgerecht (de biologische van AH is erg lekker) en bij het toetje een muscat of een eiswein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets wat je lekker vindt? Kijk gewoon rond op internet.