Kan je zelf room maken?

Want het dient voor ijs te maken.
(Voor chocolade ijs is het.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.3K

Antwoorden (3)

Het vetgehalte ligt volgens verschillende bronnen van 30% tot 40% of boven de 35%. Het wordt verkregen door van verse melk de opdrijvende room af te scheppen.
Het is wel zelf te maken (erg veel werk) maar dan zou je ook een koe moeten melken etc.

IJs het juiste mondgevoel en stabiliteit geven is niet gemakkelijk. Een receptuur met alleen melk is niet geschikt.

Fysisch gezien combineert consumptieijs de eigenschappen van mayonaise en slagroom. Zoals mayonaise is ijs een `emulsie', een mengsel van vet en water waarbij het vet in kleine druppeltjes door het water is geslagen en dankzij een foefje in die toestand blijft. Zoals slagroom is ijs een stabiel `schuim': het bevat een grote hoeveelheid luchtbelletjes die in vet zijn verpakt. Wat de ingrediënten betreft valt ijs te omschrijven als iets dat het midden houdt tussen bevroren slagroom en opgeklopte en bevroren `custard', te weten custard van klassieke Engelse formule, met alleen ei, melk en suiker. In modern industrieel bereid ijs wordt geen ei meer toegepast, maar wie zelf thuis ijs maakt kan een dooier nog goed gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Room maken moet je toch echt aan de koe overlaten. Het is melkvet, dat door het lagere soortelijk gewicht vanzelf bovenop de melk gaat drijven. Dat wordt eraf geschept, het zogenaamde afromen, en los verkocht of verwerkt in zuivelproducten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk da je best de room vers van bij de boer haalt ....zelf maken vraagt enorme hoeveelheden melk...