Is het eten van de olijfolie die warm is door bereiding zalm slecht?

Zalm heeft 20min in de oven gestaan op 200graden in een ovenschaal met olijfolie. Olijfolie is gezond, maar is het ook gezond om de olie die achterblijft in de ovenschaal na bereiding op te eten met stokbrood?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja hoor! Heel gezond zelfs. Wat achterblijft in je ovenschaal is een mix van de olijfolie van je bereiding en het gesmolten vet van de zalm. Zalm is blauwe vis, en het vet is rijk aan essentiële vetzuren, de bekende omega-3 die je anders moet slikken in capsules. Dus lekker soppen met dat stokbrood! Eet smakelijk! Toegevoegd na 2 minuten: Toch één uitzondering: als de olie verbrand is (dat zie je vanzelf aan de kleur en je kan het ook ruiken) dan toch beter niet eten. In verbrande olie ontstaan giftige stoffen, maar met een bereiding zoals je omschrijft, zal dat niet het geval zijn geweest, schat ik zo'n beetje in. Toegevoegd na 43 minuten: Ik realiseer me nu dat je vraag was of die olie slecht was. Mijn eerste regel had dus moeten zijn "Nee hoor!" ... maar volgens mij als je de rest leest dan wordt het duidelijk, toch? (^_^)

daar is niks mis mee... het is zelfs lekker ! je kunt het ook gebruiken als jus over aardappelpuree bijvoorbeeld is ook erg lekker. vorige week nog bij mijn vriendin zalm uit de oven gegeten, heerlijk en ja met olijfolie.

Olijfolie bevat mono-onverzadigde vetzuren die het LDH (de slechte cholesterol) doen verlagen. Ze bevat ook antioxidanten die een rol spelen in de in het voorkomen van sommige kankersoorten en de veroudering tegengaan. Hoe meer je ze verwarmt, hoe sneller de oxidanten afbreken. dat geldt voor alle olijfolietypes. Olijfolie kan je dus beter koud gebruiken, bijv. in salades en vinaigrettes/sausjes. Frituren kan je beter helemaal vermijden, zeker als de temperatuur boven 210 graden is. Er vormen zich dan transvetzuren die een sterk nadelige invloed op de gezondheid hebben. Bij verhitten van producten die suikers en eiwitten bevatten, zoals frietjes, die boven de 180 graden C. gefrituurd worden, kan ook acrylamide gevormd worden. Deze stof blijkt bij proefdieren kankerverwekkend te zijn. Of dit ook bij mensen zo is, is nog niet duidelijk, maar hé, er is een risico dus....beter vermijden boven de 180 gradenC. te frituren. Olijfolie verwarmen in een pan heeft minder impact op de kwaliteit van de olijfolie, maar dan kan er wel een afbraak gebeuren volgens het product dat je bakt. bak je bijv. een vette vis, dan zal het vet van de vis smelten en een reactie veroorzaken die de kwalitiet van de olijfolie aantast Beter kiezen voor een andere oliesoort? Jawel. Olijfolie is immers arm aan omega 3 vetzuren, terwijl koolzaadolie, notenolie, hazelnotenolie en sojaolie zowel omega 3- als polyonverzadigd vetzuren bevatten. Je kunt dus beter 2 soorten olie in huis hebben, bijv. olijfolie en arachideolie. Beide mogen gerust vermengd worden en er zijn al merken die al een gemengde versie hebben.Voor een goed evenwicht kies je dus het beste oliemengsels die rijk zijn aan omega 3 vetzuren. Het is dus geen probleem om olijfolie te verwarmen en dan met je stokbroodje op te dippen, maar alleen olijfolie te gebruiken is niet optimaal als je het verwarmt.

Bronnen:
volgens Serge Pieters, diëtist.

jawel hoor,gewone olijfolie is juist geschikt om te bakken met hoge temperaturen,maar met extra vierge olijfolie kun je beter niet bakken,want dan kunnen er giftegge stoffen vrijkomen die is geschikt voor dressings.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100