hoe kun je voorkomen dat eiernoedels na een korte kooktijd aan elkaar plakken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
7.8K

Antwoorden (4)

Als je de nudels afgegoten hebt, er een eetlepel olijfolie of andere plantaardige olie doorheen mengen. Nu zullen de nudels of andere deegwaren niet aan elkaar plakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het komt doordat de zetmeel in de pasta vocht opneemt en wat 'papperig' wordt. Logisch, anders zou het niet gaat worden. Maar zetmeel is ook uitstekende plaksel.

Je kunt het voorkomen, door vooral te zorgen dat het water blijft borrelen. Als de pasta min of meer stilstaat in het water, krijgt het de kans één grote deegbal te worden. Bewegen moet het, en dat wil uitstekend met borrelend water. Of , als je zuinig bent, door wat vaker te roeren.

Je KUNT wat olie in het water gooien danwel wat olie door de pasta als die klaar is, maar dat maakt wel dat de saus minder goed aan de pasta hecht, en is dus niet voor alle pasta -en niet voor alle sauzen- geschikt. Pasta die geen holle, gekronkelde of lepelvormige vorm heeft, kun je beter net 'invetten'. Bovendien verandert de olie de smaak - vooral als je olijfolie gebruikt - maar dat hoeft niet per se nadelig te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt door het zetmeel. Ik heb er goede ervaring mee door ze na het korte koken(soms zelfs alleen enkele minuten weken in heet water) direct af te gieten en goed met koud water af te spoelen. Dan laat ik ze afkoelen, indien ik ze later bij het wokgerecht wil toevoegen en laat ze in de vergiet staan tot gebruik.
Koude noodles mengen namelijk lekker en plakken dan sowieso al minder.
Zijn de groenten en het vlees in de wok klaar dan spoel ik de noodles even onder stromend water en maak ze met mijn vingers wat los zodat ze niet aan elkaar zitten.
Schud het meeste vocht uit de vergiet en voeg de losse noodles nu toe. Je kunt dan lekker husselen en alleen even doorwarmen of bakken als je dat wilt.
Wil je ze warm gebruiken, giet ze dan af en laat enkele lepels kookvocht in de pan achter. Schep ze dan even door zodat het kookvocht ze vochtig houdt. Werkt ook prima bij spaghetti. Mijn pasta plakt nooit!
amc
11 jaar geleden
Wat ik altijd doe is voor en tijdens het kookpunt af en toe roeren en haal de slierten een beetje uit mekaar als ze gaan plakken en een scheutje olie erbij.
Soms plakken de uiteinden nog aan elkaar en die 'druk' ik dan los met een vork.

Toegevoegd na 53 seconden:
En idd naspoelen met water.