Ik weet niet zeker wat je bedoelt, dus geef ik maar twee antwoorden:

1) Lege babypotjes zijn prima geschikt om te hergebruiken en om voedsel te wecken. Ze sluiten heel goed af, en je hoort aan de 'plop' van de deksels of het wecken gelukt is (zie mijn antwoord op je vraag van gisteren)

2) Als je vraag is of je babyvoeding kan wecken... dan is mijn antwoord dat je heel voorzichtig hiermee moet zijn.
Wecken van voedsel is géén volledige sterilisatie, dus er is een kans dat in de potjes een paar hitteresistente bacteriën overleven, en als je de potjes lang wil bewaren buiten de koeling, is er ook een kans dat deze bacteriën kunnen groeien.
Voor een volwassen hoeft dat niet meteen een probleem te zijn, maar een baby is veel gevoeliger, en dezelfde hoeveelheid bacteriën kan voor flinke problemen zorgen.
Wat voor voedsel je wil wecken maakt ook een groot verschil. In de regel ga je voor een kind geen al te zoet, zout of zuur voedsel bereiken, en dat zijn juist de factoren die naast de verhitting en de vacuüm bijdragen aan de lange houdbaarheid van een conserve (of in jou geval een geweckt potje) Zie de reactie onder mijn antwoord op je eerdere vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/koken-recepten/deksels-potten-weckketel-ploppen.365804

Toen ons kind klein was heb ik ook potjes geweckt, want ik vond het lastig om elke avond weer zo'n maaltijd te bereiden, en potjes uit de winkel zijn asociaal duur.
Ik deed het als volgt:
- Kies altijd kraakverse ingrediënten, niet alleen om de smaak, maar ook omdat ze minder bacteriën bevatten, en was ze grondig voordat je deze gaat koken (ook vlees)
- Gebruik potjes die je eerst zeer grondig hebt gewassen, en afgekookt.
- Vul de potjes tot ongeveer 90%. Nooit helemaal vol, maar ook niet te leeg.
- Verzeker je dat alle potjes 'ploppen' als ze afkoelen, dan is de vacuüm gelukt.
- Als je de potjes binnen maximaal 2-3 dagen gaat gebruiken, dan mag je deze in een koele, donkere plaats bewaren, maar als je deze langer wil bewaren, dan toch in de koelkast, zo voorkom je dat eventueel achtergebleven sporen van bacteriën kunnen groeien. In ieder geval niet langer dan één maand bewaren.
- Als een van de potjes niet plopt bij het openen, dan is er iets niet goed gegaan. Gooi de inhoud weg, en voordat je het lege potje opnieuw gebruikt, moet je dit supergrondig wassen en afkoken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Onder 2) bedoel ik dan "zelfgemaakte babyvoeding", want de potjes uit de winkel zijn steriel verpakt, en hoef je niet te wecken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had een potje geprobeerd maar kreeg de dop er echt niet goed opgedraaid en toen ik dacht dat ie er goed op zat bleek de dop na het wecken er los op te liggen. ging dus niet zo goed.

Andere antwoorden (2)

In principe is alles wat je kan koken ook te wecken.

aangezien ik geen idee heb wat je met baby potjes bedoelt kan ik je daar niets over zeggen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja als je een staafmixer hebt ,en schone potjes dan kan dat
je kunt porties babyvoeding wecken of zelfs invriezen…