Een hele ham moet eerst geruime tijd ( een aantal weken) in een zoutoplossing liggen en daarna worden opgehangen in een droge , koele en luchtige ruimte . Daarna kan hij desgewenst worden gerookt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hammen - 2 tot 3 kg - 4.5 liter water - 750g zout - 20g salpeter ( kan je bij de apoteker bestellen onder de naam POTASSIUM NITRATE SALTPETRE) - 90g bruine suiker - 30g bicarbonate van soda (baking soda in engels) (kan je bij tokos kopen of bij apoteker bestellen)

NOTA: Zout diend om vlees te preserveren en de salper verleen de roze kleur aan ham. Salperter is er ook om bakter?e werking tegen te gaan.

Specerijen en Smaakmakers per hoeveelheid vlees:

2 tot 3 kg vlees - 3 laurierblaren - 3 hele pimentkorrels - 6 zwarte peperkorrels - 3 cm kaneelstokje - 3 volle t mosterdpoeder - 1 kleine teentje knoflook, fijn.

OF:

5g zwarte peper - 3 laurierblaren - 3 hele pimentkorrels - 1 t fijn gemberwortel - 1 kleine teentje knoflook, geplet

Bereiding:

1. Kook water om het te steriliseren en laat het afkoellen.
2. Giet water in een schone plastieke bak.
3. Voeg de zout, salpeter, bruine suiker en bak soda eraan toe en roer goed door met garde.
4. Voeg de ham erbij. De ham moet helemaal onder de pekelmengsel staan.
5. Doe iets zwaars op de ham (niet metaal) zodat het niet naar boven komen drijven.
6. Laat ham 3 tot 4 dagen in deze mengsel staan en keer regelmatig. (om te zien of ham klaar gepekeld is, kan jij een snee aan de diepe kant van de ham maken, het moet door en door roos van kleur zijn.
7. Zou er enigsins schimmel vormen in deze periode moet de vlees uit de pekel gehaald worden en goed onder koud water geboend worden en in een opnieuw gemaakte pekelmengsel gedaan worden.
8. Haal ham nu uit pekelmengsel en boen goed schoon onder koud stromend water.
9. Laat ham nu 4 uur in koud water staan.
10. Droog ham erna goed af.
11. Hang ham op in een koele en goed geventaleerde plaats en laat voor 4-6 weken drogen.
fremar