Wat is een heerlijk recept voor een zelfgemaakte Pizza Tonijn?

Het moet niet té vet en ongezond zijn. Een zelfgemaakte pizza kan gezond zijn. Maar hoe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Antwoorden (8)

- Haal een Turks Brood (of Pita broodjes als je geen turks brood kunt vinden)
- Snijd het brood door de helft. Dit word je pizzabodem.
- haal van die blikjes tomatenpuree (die kleine, van 15 eurocent)
- smeer dat op je pizzabodem.
- beleg je pizza nu met de tonijn en overig beleg naar keuze. Champignons, groente, etc.

Toegevoegd na 47 seconden:
Bak het in de oven, op 200 graden, ongeveer een kwartiertje (ik weet de exacte tijd niet, houd het een beetje in de gaten).
Ritsuka
11 jaar geleden
Over smaak valt niet te twisten. Maar Sonja Bakker heeft een recept voor een magere tonijnpizza. Die staat ook op smulweb.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat ik zelf ook een lekkere combinatie vind is tonijn uit een blikje, broccoli, zwarte olijven en basilicum, maar dan de ingrediënten niet meebakken maar een afgebakken brood beleggen met kort gekookte en nog warme broccoli en te beginnen met de tonijn. Daar zwarte olijven aan toevoegen en bestrooien met wat gedroogde bascilicum.

Toegevoegd na 2 dagen:
(Je zou ook bij recepten voor hartige taarten kunnen kijken voor ideeën welke vulling je kan gebruiken.
Wat ik zelf minder gezond vind aan een pizza dat is dat de groenten dan te lang verhit worden.
Maar je vraag was "niet ongezond" en dat is niet per definitie hetzelfde als gezond.)

Een variant is i.p.v. broccoli om courgette te nemen en toe te voegen.

Ook stukjes zongedroogde tomaten (maar die zijn weer wel vet) zijn er lekker bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat wij geregeld doen:

1) Pizzadeeg (niet kant-en-klaar), dit is heel eenvoudig te mengen tot een deegbal
2) Op een ovenplaat een bodem maken (met opstaande randen)
3) blikjes tomatenpuree, knoflookteentjes versnipperen, puree en knoflookteentjes vermengen
4) Een paar blikjes tonijn
5) Olijven
6) Eventueel andere groenten die jij lekker vindt i.c.m. bovenstaande
7) Evt. kaassnippers

Je krijgt dan (uit de oven) een heerlijke, niet vette en juist gezonde pizza.

Toegevoegd na 1 minuut:
en natuurlijk kruiden, eventueel peper en zout, maar hoeft vaak niet eens omdat er de knoflook al smaak biedt. Je kunt ook verse kruiden van kruidenplantjes gebruiken. Nou, dan is-ie echt gezond! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak een pannekoekbeslag zonder ei en zonder suiker en bak een paar pannekoeken. Laat ze afkoelen. Bestrijk licht met tomaten puree die vermengd is met een eetlepel olijfolie. Beleg met dunne uienringen en wat fijngesneden knoflook. Hierop schijven tomaat en gekookte broccoli en gesneden zwarte olijven. Leg hier tussendoor ruim vlokken tonijn. Wat gemalen zwarte peper en strooikaas erover verdelen en op een heel licht ingevette plaat de oven in en in 10 min afbakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak van een pak broodmix een bodem van enkele mm.dik
en laat de randen iets dikker.

Je wilt echt een heerlijk recept? Dan moet je eigenlijk een pizzaiolasaus maken. Die is zo heerlijk op een pizza (ook bij pasta trouwens). Het is iets meer werk, maar als het je écht om de smaak gaat....

Saus;
Maak schoon en hak 1 ui, 1 knoflookteentje en 1 tak selderij fijn. Doe in een pan met 1 eetl. olijfolie, dek af en laat 2 min. op volle kracht zacht worden.
Snijd 1 pond tomaten in stukken en doe ze erbij, samen met 1 kruidenbosje van tijm, laurierblad en peterselie. Hak een bosje marjolein (oregano)blaadjes en voeg ze ook toe. Maal er peper en zout over, dek af en laat 10 min. op volle kracht koken. Roer af en toe om. Haal dan het bosje kruiden eruit, zet de staafmixer erin en maak hem fijn.
Je kunt natuurlijk ook tomaten uit blik nemen en gedroogde Italiaans kruiden maar er is dan wel verschil in smaak!

Doe 3 eetl. van de saus op de deegbodem.
Beleg met vlokken goed uitgelekte tonijn.
Verdeel hierover dunne ringen rode ui die je even wat zachter hebt gemaakt in een koekenpan met olijfolie.
Strooi er een lepel kappertjes over, plakjes mozzarella en leg er wat halve kerstomaatjes tussen. Strooi er wat basilicum en oregano over.
Maal er peper en zout over en bak af in een voorverwarmde oven in 20 min. op 200 graden C.
amc
11 jaar geleden
Als je het gezond wil houden kan je op de pizzabodem verse rijpe!tomaten doen.Neem naturel tonijn en niet tonijn onder olie die is zo zout en doe er zelf extra vierge olijfolie over als je alles op de pizza hebt gelegd.Een lekkere combinatie is tomaat,tonijn en uienringen.Wil je de pizza uitgebreider beleggen dan olijven,kappertjes,artisjokharten ebij doen en origano naar smaak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pizza tonijn met mozzarella.

Voor sommige bijna te lekker, pizza met tonijn. Vers is lastig, maar tonijn uit een goed blikje maakt je pizza werkelijk een smaakvolle hap.

Ingrediënten:

Voor het pizzadeeg:

- 170 gram bloem
- 100 ml water (lauw)
- 1 gram droge gist
- snuf zout
- theelepel olijfolie

Tomatensaus:

- Blikje tomatenblokjes
- 2 theelepels Oregano
- 1 teentje knoflook
- zout

Topping:

- geraspte belegen kaas
- 1 klein blikje tonijn in olie
- 1 ui
- 4 plakken mozzarella kaas

Bereidingswijze:

Maak op een schoon werkblad een bergje van de bloem en maak een klein gaatje in het midden. Doe in het gaatje de gist, snuf zout, theelepel olijfolie en het water.

Nu alles flink kneden, tot je een mooie elastisch deeg hebt.

Maak een bal van het deeg en laat dit 2 uur rijzen in een kom met daarop een schone iets wat vochtige theedoek. Als het goed is wordt je deegbal een stuk groter.

Maak tijdens het rijzen van het deeg een smakelijke pizza basis saus met het blikje tomatenblokjes, oregano, knoflook en zout. Knoflook fijn snipperen, en deze ingrediënten mengen. Laat dit eventjes in de koelkast intrekken.

Na 2 rijzen van het deeg nog even flink kneden. En rol het dan uit tot een mooie ronde pizza bodem.

Smeer op de bodem een dun laagje tomatensaus en bestrooi deze met wat geraspte belegen kaas.

Verdeel de mozzarella plakken over de kaas.

Snipper de ui fijn en meng deze in een schaaltje met de uitgelekte tonijn.

Verdeel het ui tonijn mengsel over de pizza.

20 minuten in de oven, op 200 graden!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.simpelkoken.nl/recepten/italiaans/pizza/pizza-tonijn-met-mozzarella
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onderstaande tips opvolgen en door het beslag ook wat kruiden en knoflook doen

bij mij gaat het er niet in dat een pizza ongezond is
moet wel toegeven dat ik ze zelf maak met verse groente vleeswaar en olijfolie