Het ideale recept is simpel: neem van alles even veel grammen: bijvoorbeeld 200 gram boter, 200 gram suiker, 200 gram gewone gezeefde bloem en 200 gram ( ongeveer 4 en bij kleine 5) eieren. Citroenrasp van één citroen door het beslag, klein theelepeltje zout. Afhankelijk van je oven plm een uur op plm 180 graden. Checken met een breinaald, die moet er droog uitkomen.
Je roert de zachte boter ( eventueel in een schaaltje even in de magnetron beetje zacht laten worden, 10 tellen is al genoeg) samen met de suiker tot een mooie crème, dan eieren en bloem stapsgewijs erbij ( mixer). In beboterde en met paneermeel gevoerde ( of met bakpapier gevoerd) bakblik doen.
Sommige mensen nemen liever zelfrijzend bakmeel maar dat heeft een bijsmaakje. Je kunt ook cakemeel nemen omdat dat heel fijn van korrel is, maar ik houd het gewoon op bloem van de Aldi.
Bovenstaand recept wordt ook wel "evenveeltjes" genoemd als je het in cupcakvormpjes doet. Uiteraard gaat dat ook prima.