Is afwisselend koffie en thee drinken slecht?

Is afwisselend koffie en thee drinken slecht voor je gedurende de dag? Kan dat onder normale omstandigheden problemen geven aan bijvoorbeeld de nieren of lever?

2 jaar geleden
in: Dranken
1.8K
Ritsuka
2 jaar geleden
Drink je ook water?
MrBart
2 jaar geleden
@Ritsuka Water drink ik wel in de ochtend, een paar glazen, maar verder niets.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Afwisselen is nooit slecht,je drinkt soms wat anders en dat is goed.mijn oom is coca cola verslaafd dus die drinkt alleen cola(niet dat het gezond is maar er is niks erg met hem gebeurd)
Maar let wel op dat je gezond eet en drinkt .
Niet teveel cafeïne
Amadea
2 jaar geleden
Als je niet alleen zwarte thee drinkt, maar ook of in plaats daarvan kruidenthee, rooibos en dergelijke dan beperk je de kans op een teveel aan cafeïne.

Het beste antwoord

Nee, als je totaal maar niet meer dan 400 mg cafeïne per dag inneemt.
In een kop koffie zit 40 - 150 mg (80 mg gemiddeld).
In een kop thee 30 - 50 mg.
De Hoge Gezondheidsraad van België stelt een maximale bovengrens voor blootstelling aan cafeïne voor gezonde volwassenen op 5,7 mg/kg/dag. Toegepast op een persoon van 60 kg komt dit overeen met 320 mg cafeïne per dag (voor een gemiddeld kopje koffie van ongeveer 80 mg cafeïne komt dit dus overeen met ongeveer 4 koppen koffie). De cafeïne kan onder meer de opname van bepaalde voedingsstoffen zoals ijzer en calcium belemmeren of de uitscheiding ervan bevorderen.
Voedingscentrum:
Kopje zwarte thee 125 ml: 28 mg
Kopje groene thee 125 ml: 19 mg
Vaak wordt gedacht dat dranken met cafeïne vochtafdrijvend werken. Dat is niet zo. Het lichaam verliest niet meer vocht door het drinken van bijvoorbeeld koffie. Cafeïne zorgt er alleen voor dat het vocht het lichaam sneller verlaat, doordat het de nieren stimuleert.
Wie regelmatig te veel cafeïne binnenkrijgt, kan last krijgen van rusteloosheid, angstgevoelens, prikkelbaarheid, hoofdpijn, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen. Te veel cafeïne kan het ook moeilijk maken om in slaap te vallen.
Het drinken van groene en zwarte thee verlaagt het risico op een beroerte en verlaagt de bloeddruk. Daarom geldt voor volwassenen het advies 3 koppen groene thee of zwarte thee per dag te drinken.
SimonV