Kan je echt beter tegen alcohol als je het vaker drinkt?

En waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.8K

Antwoorden (7)

Ja, want je lichaam raakt er gewent aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaam bouwt tolerantie op. Zo heet dat.
Overigens neemt dat op den duur weer af, als je veel (meer dan pakweg 5 consumpties per dag) drinkt.
Je lever kan ook weer niet zo'n hele Schiedamfabriek aan...
Op een gegeven moment word je al dronken of ziek van 1 glaasje.
Danm ben je echt te gulzig geweest...
Lastig he. Ik zou zelf ook graag willen dat het anders was, want wat is er lekkerder dan een fonkelend, lokkend en geurend glas dieprode wijn? En wat lekker is roept al snel om meer..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet er voor zorgen dat je een goede vet laag in je maag hebt zitten voordat je gaat drinken.
Dus eet van te voren iets vet zodat de alcohol beter afgebroken wordt.
En als je vaker drinkt zal je er telkens iets beter tegen kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat lijkt alleen maar zo.

Er treedt wel gewenning op, waardoor sómmige van de symptomen van dronkenschap niet meer (of na meer consumpties pas) optreden. Iemand die vaak drinkt, zal bijvoorbeeld niet snel met dubbele tong praten.

Maar de belangrijkste/gevaarlijkste effecten van alcohol, zoals een verminderd beoordelingsvermogen, zelfoverschatting, verlies van remmingen en vertraagde reactiesnelheid, die treden nog steeds op.

Het gevolg is dat de doorgewinterde drinker zélf denkt dat hij nog gerust in de auto kan stappen, ook nuchter overkomt op zijn omgeving zodat hij niet wordt tegengehouden, en zijn auto vervolgens na een flinke overschrijding van de maximumsnelheid om een boom heen vouwt. Of een andere auto met daarin een gezinnetje in boort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen kan evenveel drank verdragen. Dit verschil is erfelijk. Maar u kunt uzelf als het ware ook trainen. Hoe meer u drinkt, hoe minder gevoelig u bent voor alcohol. U moet dan steeds meer drinken, om hetzelfde te voelen.

Dat wil overigens niet zeggen dat u beter tegen alcohol kunt. U denkt misschien dat u nog wel kunt autorijden, maar u bent niet zo alert als wanneer u nuchter bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alcoholisten kunnen er goed tegen, maar dat is nu juist het probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kracht van de gewoonte