Hoe zou ik voor mezelf de grens kunnen ontdekken als ik alcohol drink?

Ik ben op een feest en er word alcohol gedronken, in een snel tempo want het is zo gezellig. Op een gegeven moment heb ik te veel gehad en is mn grens overschreden wat kan ik eraan doen zodat ik onder mn grens blijft en verantwoordelijk gedrag kan blijven vertonen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dranken
4.3K
ronron1212
4 jaar geleden
Niet drinken
Pieterke
4 jaar geleden
Ik denk dat geen alcohol drinken voor jou de beste optie is want ken je je eigen grens niet en je kunt ook geen maat houden want je drinkt maar door.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ken dat van toen ik nog jong was. Ging ik drinken, werd ik dronken. 20 bier was een eitje...
Mijn oplossing was idd niet meer drinken. Dat doe ik nu nog maar zeeeeer zelden! En kan t nu wel bij een paar drankjes houden.
Ritsuka
4 jaar geleden
Alleen cola bestellen als je je niet in kan houden.

Antwoorden (2)

Een van de kenmerken van 'over de grens gaan' is dat je ver voordat je de grens hebt bereikt al niet meer in staat bent om te beoordelen dat het te ver gaat.
De enige manier is om een vaste hoeveelheid als maximum te stellen. Bijvoorbeeld maximaal 3 biertjes... en daarna niets meer. Dan weet je dat je de grens niet bereikt (behalve als dat al bij het tweede biertje zou zijn...)
4 jaar geleden
Die grens kan je nooit van tevoren zelf bepalen. Simpel alleen omdat drank steeds anders 'valt' en je dan anders reageert daarop. Oorzaken kunnen zijn;
Je bent moe, of je hebt weinig goede basis in je maag (weinig of heel mager gegeten). Vet eten verdraagt namelijk meer alcohol, of het is warm binnen en als je dan in de kou komt, komt ook de 'klap'. Ineens voel je dan ineens dat je teveel hebt gehad terwijl er binnen nog niets aan de hand was.

Je moet dus eigenlijk al van tevoren jezelf een grens stellen en daarvoor geldt dat je assertief bent....je moet dus 'nee' kunnen zeggen en dan ook daadwerkelijk streng voor jezelf blijven. Als je aan drank gewend bent, ken je wel zo'n beetje je tax. Stel de grens bij enkele glazen alcohol en ga dan over op frisdrank of drink tussendoor een groot glas water om de alcohol wat te verdunnen en eerder een vol gevoel te krijgen. Dat maakt het gemakkelijker omdat je dan ook minder behoefte krijgt om te drinken.
amc