Wat kun je beter kopen voor de sapopbrengst per kilo, grote of kleine perssinaasappels?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
1.9K

Het beste antwoord

De sapopbrengst is niet direct gerelateerd aan de maat van een perssinaasappel. Het hoeft dus niet zo te zijn dat een grote soort meer sap geeft dan een kleine-.
Het is afhankelijk van de soort (ras), de oogstperiode en het klimaat (land) waar hij van afkomstig is.
Daarbij zitten er in een kist met kleine sinaasappels meer stuks dan grote soorten, het gaat namelijk om een totaal gewicht. Perssinaasappelen hebben ook meestal een dunne schil en zijn erg vezelig in vergelijking met een handsinaasappel.
Dat sommige sinaasappels niet zo oranje zijn is meer een kwestie van de herkomst...een sinaasappel die uit de tropen afkomstig is, mist de koude nachten waarin de kleur juist ontstaat.

Er bestaan zo'n 2000 sinaasappelrassen en daarvan worden er ca. 100 op grote schaal geteeld. De helft ervan is vervolgens op West-Europa op de markt terecht gekomen.

Vrijwel alle landen die sinaasappels telen hebben wel de Valencia, dit is wel zo'n beetje dé perssinaasappel en vooral de Valencia-late bevat veel sap. De Spaanse soort is verkrijgbaar tussen september tot juni/juli. In de overige maanden komt hij uit o.a. Marokko en Zuid-Afrika, hij is dus jaarrond verkrijgbaar. Het is een ronde tot ovale sinaasappel, die niet zo groot is en 8 tot 13 schijfjes bevat. Heeft ook heel weinig pitten en is geeloranje van kleur. Het is een goede hand- én perssinaasappel omdat hij zachte velletjes tussen de segmenten heeft zitten die gemakkelijk te eten zijn.
Zie je ze in de winkel liggen met groen- tot geelbruine kleur, dan zijn ze in de tropen verbouwd en vezeliger. Het zijn dan alleen goede perssinaasappelen.

Wil je meer sap uit je sinaasappel persen, leg ze dan 15-20 sec. in de magnetron en laat ze 1 minuutje afkoelen. Door het opwarmen wordt hij van binnen soepeler en houdt het vruchtvlees het sap minder vast.
amc
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Grote exemplaren. Want de verhouding tussen schil, velletjes en sap is daarbij gunstiger dan bij kleine sinaasappels.
Amadea
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Ik begrijp de minnen niet : plus