Hoe lang is witte wijn houdbaar?

En daar bedoel ik een gesloten fles mee.

Vorige keer heb ik een fles witte wijn gekocht met als bottel jaar 2008. Kun je deze ook nog drinken in 2011 of 2012?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
7.3K

Het beste antwoord

Witte wijnen daarentegen winnen aan kleur met de leeftijd en neigen naar goud, goudbruin of amberkleurig te worden. Als u betere en dus duurdere wijnen koopt voor lange opleg, dient u ze regelmatig e controleren hoe ze zich ontwikkelen. Het raadplegen van een goed wijnblad, website etc kan van groot belang zijn. Soms ontwikkelen de wijnen zich verrassend goed of juist slecht. Wijnen van een jaar wat oorspronkelijk minder gewaardeerd werd, kunnen zich achteraf door grillen van de natuur beter ontwikkelen dan wijnen van een beter oogstjaar. wees daarop dus alert. Open regelmatig een fles om de ontwikkelingen van uw oplegwijnen te volgen. Koopt u in met meerdere mensen (wijn) vrienden, wat overigens zeer slim is, nodig hen dan uit om samen een flesje te openen. Houd hiervan een logboek bij.

Toegevoegd na 1 minuut:
heerlijk. Voor de normale witte wijnen hou ik 3-5 jaar aan, voor de Bourgognes 5-7 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hij zal nog wel drinkbaar zijn, maar lekkerder wordt hij er niet op. De meeste wijnen komen drink rijp op de markt en zijn bedoeld om binnen 1 a 2 jaar gedronken te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijn die twee jaar oud is als je hem koopt, is eigenlijk nooit bewaarwijn. In 2011 of 2012 zul je hem nog wel kúnnen drinken, maar zal hij lang zo lekker niet meer zijn als nu.

Gewoon lekker openmaken dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een jonge wijn kan een groene zweem vertonen. Bij oudering van de wijn zal de kleur ook veranderen. Variaties van nagenoeg blank naar lichtgeel tot groen, donkergeel, orange en bruin worden als “witte wijn” aangemerkt.
Volgens mij JAREN. Maar dat hangt af van de wijn en zelfs ook per fles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet te lang meer wachten : met witte wijn is 3 jaar zo'n beetje de tijd van 'bewaren'. Maar als je het echt precies voor díé wijn wilt weten, zou ik even bij de Gall&Gall langsgaan, en het vragen : die weten je vast de beste raad te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Witte wijn kun je zeker 3 tot 5 jaar na aankopen nog drinken. Hangt wel een beetje van de kwaliteit van de wijn af.

Je zou het bewuste merk even kunnen googlen, dan vindt je vast de uiterste houdbaarheidsdatum.

Ziek zul je overigens van een te lang bewaarde wijn niet worden. De smaak loopt gewoon terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wijn die je koopt in de supermarkt of in de wijnhandel rond de prijs van 3 tot 10 euro zijn vrijwel nooit bedoeld om langer te bewaren. Ze zijn drinkrijp en bedoeld om op te drinken in 1 a 2 jaar. Met uitzondering van een riesling, die kun je lang bewaren en die krijgt dan een petrolachtige smaak. Alleen voor de liefhebbers dus.

Als je graag witte wijn wilt bewaren (ook rode trouwens) dan moet je kwalitatief betere wijnen kopen die als bewaarwijn bedoeld zijn. De prijs van zo'n fles is meestal vanaf een euro of 10 tot 50 euro (of zelfs nog meer). Op internet op wijnwebsites kun je vinden welke wijnen je hoe lang kan bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak is een bewaarwijn (rood, wit of rose) in een fles gebotteld met een diep 'gat' onderin de fles. Maar een witte wijn bewaren is een heel ander verhaal dan bij een rode. Een witte smaakt zo goed door z'n frisheid en z'n zuurtjes, en deze gaan verloren als je ze gaat bewaren. Maar dit is zeer afhankelijk van de druif.. Ik heb wel eens een onvergetelijk lekkere oudere Champagne champagne gedronken, echt een explosie van fijne smaakextracten, en uit hetzelfde jaar een Chardonnay van iets verderop en die was heel gewoon.

Kortom, je zal het moeten proberen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh dat is een mooi kado.. Als de speciale smaken van chardonnay goed zijn ontwikkeld ruikt deze wijn misschien wel naar vers gebakken brood en smaakt naar pas gemaaid gras.
Ik heb dat nog maar weinig geproefd in een witte wijn!
Het kan ook best dat het naar azijn smaakt..
Dat is heel sterk afhankelijk van de kwaliteit van de wijn en alleen kenners weten hier raad mee. Uiteindelijk wordt alle wijn azijn, dus als je de fles opent en de wijn ruikt/smaakt zuur, dan kun je hem of weggooien of toepassen in recepten waar wijnazijn in verwerkt zit.
Proost.