Hoeveel kopjes koffie per dag past in een gezonde levensstijl?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 à 5
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje wimmie had ook als antwoord gekund:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou niet 3 a 5 kopjes per dag drinken

Het beste antwoord

Als u elke dag 4 tot 5 koppen koffie drinkt, dan zult u daar vooral voordeel van ondervinden. De hoeveelheid cafeïne in uw koffie hangt sterk af van de melange, zetmethode, de sterkte van de koffie en hoeveel u ervan drinkt. De espresso methode en (hoogwaardige Arabica) bonen, zoals Coffee United gebruikt verzekeren lagere cafeïne waarden dan filterkoffie of Senseo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed dus 4 tot 5 koppen per dag, ik ben gewend aan zo'n 10 koppen per dag. Als ik na die 5 over ga op cafeïne vrij past dit dan nog steeds in een gezonde levensstijl? Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf zou ik dit niet doen; om het maar eens politiek te zeggen: ik heb het vermoeden dat het niet geheel past in een gezonde levensstijl....maar het zal ook geen schade aanrichten denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, fijn weekend.
:-) Mirr

Andere antwoorden (6)

"Talrijke wetenschappelijke studies hebben de relatie onderzocht tussen het gebruik van koffie en gezondheid. Geen duidelijke positieve en negatieve effecten konden hierbij aangetoond worden. De dominante visie in de wetenschappelijke literatuur is dat matig gebruik van koffie (bijvoorbeeld 3 koppen van 200-250 ml per dag) geen belangrijke effecten op de gezondheid heeft[1]. Epidemiologisch onderzoek wijst uit dat nuttigen van minstens drie koppen filter- of automatenkoffie per dag het risico op diabetes type 2 verlaagt met 40%.

Minder bekend is dat koffie - ook cafeïnevrije koffie - veel antioxidanten bevat (onder de vorm van polyfenolen). Antioxidanten kunnen in het lichaam 'vrije radicalen' neutraliseren en daardoor 'radicaalschade' voorkomen of beperken. Vrije radicalen worden gevormd bij de ademhaling en de spijsvertering. Ze kunnen ook worden gevormd door stress, roken en luchtvervuiling. Radicalen kunnen cellen, weefsels en organen beschadigen. Volgens de huidige inzichten speelt radicaalschade een rol bij hart- en vaatziekten, kanker en veroudering. Volgens een vergelijkend onderzoek naar antioxidanten in verschillende dranken - waaronder koffie, groene thee, rode wijn en citrussappen - bezit koffie de sterkste antioxidantwerking."

Met andere woorden: koffie is heel gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dan wel zonder suiker.....
Volgens onderzoek blijven mannen die dagelijks drie koppen koffie per dag drinken, mentaal in een betere conditie dan leeftijdgenoten die helemaal geen koffie drinken. Bij de groep die dagelijks vier koppen koffie of meer drinkt werd het effect minder, maar ook die groep had minder last van mentale veroudering dan de niet-koffiedrinkers. Hoe koffie de veroudering van de hersenen afremt, werd niet onderzocht, maar een verklaring zou kunnen zijn dat het effect te maken heeft met cafeïne. Mogelijk remt cafeïne de aftakeling van de hersenen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik denk tussen de 3 a 4 koppen koffie. Mits die niet al te sterk is gezet. Maar alles met mate dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drie à vier koppen per dag is denk ik zowel verantwoord als gezond. Matig opwekkend en je krijgt er nuttige antioxidanten mee binnen. Veel koffie (ik heb die neiging...) brengt het lichaam de hele dag in opperste staat van paraatheid. Dat is minder goed voor de gezondheid, want dat kan je bloeddruk verhogen en meer van dergelijk onheil aanrichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb er niet veel verstand van maar 3 of meet per dag en elke dag zo dat is niet zo goed anders kun je dood gaan maar neem dus maar 1 of 2 per dag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4 kopjes koffie per dag.