wanneer ik een flesje yakult in een fles goedkope yogidrink doe, heb ik dan na een paar uur de zelfde bacterien er in als in yakult?

als dat gaat hoef je maar een flesje yakult te kopen, in goedkope yogidrink te gooien en iedere keer een restje door te geven in een andere fles, zo blijf je goedkoop je darmflora op peil houden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
5.1K

Het beste antwoord

Je vraag verdient twee antwoorden:

1) Nee, de specifieke bacteriën van de Yakult kan je moeilijk blijven kweken zoals je zou doen met een normale yoghurt, simpelweg omdat deze niet dezelfde bacteriën zijn van normale yoghurt (Streptococcus thermophilus en Lactobacillus bulgaricus) en omdat de specifieke groeicondities (temperatuur, pH, zuurstof...) en nutriënten die deze bacteriën nodig hebben kan je bijna onmogelijk thuis nabootsen.
Je hebt ook het probleem van de hoeveelheid bacteriën. Het aantal kiemen die in een potje Yakult zit is eigenlijk "te veel" om zomaar te kweken. Wat ze in de fabriek doen (grofweg uitgelegd) is de bacteriën kweken in geperforeerde zakjes die de nutriënten toelaten, maar de bacteriën in de zakjes houden, en deze dan in een grote kweekketel stoppen. Zo kan je het aantal bacteriën in de zakjes bijna onbeperkt laten groeien. Als je zoveel bacteriën in het potje zou laten groeien, dan zouden ze in hun eigen afbraak metabolieten 'verstikken'. Dus je kan thuis onmogelijk het aantal levende bacteriën kweken die je in het originele flesje koopt.

2) Maar ja vraag was eigenlijk of je hetzelfde resultaat voor je gezondheid bereikt, en het antwoord is... ja, toch wel.
Het is namelijk ondanks miljoenen euro's die in onderzoek geïnvesteerd zijn, nog niet gelukt om te bewijzen dat Yakult (of welke andere merk dan ook: Actimel, Activia...) een positief effect op je gezondheid heeft anders dan wat je bereikt met een normale yoghurt.
De fabrikanten doen al jaren heel veel onderzoek om dit aangetoond te krijgen met wetenschappelijk bewijs, maar dat lukt ze niet, en het punt is dat ze dit soort bewijs hebben om de bekende gezondheidsclaims op hun producten te kunnen plaatsen, je weet wel, die uitspraken van "goed tegen cholesterol", of "goed voor je stoelgang", of "bevordert je immuniteit".

Hiermee wil ik niet zeggen dat deze producten niet gezond zijn. Yakult, Actimel, of de goedkope huismerk yoghurt van je lokale supermarkt zijn een prima bron van voedingsstoffen, vitamines en mineralen.
Je mag niet te veel eten, want te veel zuivel is ook niet goed voor je, maar het is zonde van je geld om de hele dure varianten te kopen (je betaalt niet alleen een duur product, maar ook de hele dure reclames), terwijl je met een gangbare yoghurt je exact hetzelfde resultaat bereikt.

Dus bespaar je de moeite, is mijn advies...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yakult is de enige die wel wetenschappelijk bewijs heeft. Zij hebben met succes Actimel e.a. laten verbieden gezondheidclaims te gebruiken.

Andere antwoorden (1)

Ja hoor, dat is even effectief als steeds weer een flesje yakult drinken.
Ook zonder de yakult blijft de darmflora namelijk ook prima op peil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, zelfs dat ene flesje Yakult kun je al uitsparen. Schrap de letters Y, A en T en je weet wat de makers van Yakult verkopen. ;-)
MissBiggie
11 jaar geleden
Haha, die Koos :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi opgemerkt Koos. Dacht na jouw reactie aan kultiverend.