Hoe lang kun je geopende droge witte wijn bewaren buiten de koelkast?

Is het verstandiger om de geopende wijn in de koelkast te bewaren en hoe lang blijft deze dan goed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
14.7K

Het beste antwoord

Afhankelijk van hjoe je het bewaart een dagje tot een week of anderhalf, twee.

Als je de fles open op het aanrecht zet, komt er veel lucht bij, wat ervoor zorgt dat de wijn kan oxideren. Dit zorgt voor de zure smaak. Wij gebruiken hier een vacuum dop: Een rubber dopje dat de fles vaccum zuigt. Met dat dopje in de koelkast gaat de wijn niet vervelend veel achteruit in een goede weektijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

hoelang een wijn na opening kan bewaren is niet makkelijk te beantwoorden omdat factoren zoals de hoeveelheid rest wijn in de fles, de omgevings variabelen als temperatuur en sigaretten rook mede bepalend zijn. Uit eigen ervaring weet ik dat normaal gesproken een halve fles wijn die gedurende het drinken afgesloten is door een dop of kurk nog één tot maximaal twee dagen kan worden bewaard als je een vacuüm afsluitdop - b.v. Vacuvin - gebruikt. De smaak van een verschraalde wijn is vlak en muf en soms iets zurig en de aroma's die je direct na opening kon waarnemen zijn dan vrijwel geheel weg. Het komt ook wel voor dat een wijn de volgende dag meer tot haar recht komt door de inwerking van zuurstof (oxyderen) - dit is meer uitzondering dan regel, waarbij je het bovenstaande in je achterhoofd moet houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Witte wijn kun je het beste in de koelkast bewaren max 3 dgn. Rode wijn kun je buiten de koelkast bewaren als die geopend is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rode wijn houdt het ook niet langer dan een paar dagen uit. Afhankelijk van de "ruggegraat" die de wijn heeft.
Maar langer dan 3 dagen dan is de gemiddelde (< 15 €) wijn niet best meer.
Witte wijn kun je gemakkelijk een ruime week bewaren in de koelkast, mits afgesloten. Rode wijn bewaar je afgesloten buiten de koelkast voor maximaal 2 dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Witte wijn in de koelkast bewaren, maar wel vacuüm zuigen met een vacuflo. Dit is heel belangrijk, omdat je de zuurstof die in de fles zit en de wijn afbreekt wegzuigt.
Hetzelfde geldt voor de rode wijn. Toch ook in de koelkast bewaren, dan gaat het afbreekproces langzamer. Wel op tijd er uit halen voor consumptie.