hoeveel graden vorst kan rode wijn hebben?

kan ik de wijn laten liggen in ons vakantiehuis in zuid zweden met temp tot -25 graden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
5.2K

Antwoorden (2)

Julian Schulz scheen ooit op de website van The Oxford Wine Room iets beschreven te hebben dat hij per ongeluk ontdekte. Helaas kan ik het oorspronkelijke verhaal nergenes meer terugvinden. Wel zijn er talloze verwijzingen naar het veraal te vinden op internet, maar het oorspronkelijke verhaal is verdwenen.
Het verhaal gaat als volgt. Julian Schultz had een fles Geyser Peak Cabernet Sauvignon (ik citeer alleen Jack's website hier) opengetrokken en moest toen plotseling op reis. Hij besloot de wijn in te vriezen. Toen hij terugkwam ontdooide hij de wijn. Wat bleek: de wijn was er een stuk op vooruitgegaan. Hij was nog beter als toen hij hem voor de eerste keer proefde.
Jack Keller besloot om dit ook eens te proberen. Hij beschrijft op zijn website dat hij zijn wijn twee weken in de vriezer liet staan. Daarna had hij de wijn laten ontdooien en aan een paar gasten voorgeschoteld. Iedereen was het er over eens dat de bevroren en weer ontdooide wijn beter was als het origineel.
fremar
10 jaar geleden
Ik denk niet dat de hoeveelheid stoffen in water het vriespunt 25 graden verlagen, hoewel het vriespunt van alcohol -100 graden is. Bier bevriest bijvoorbeeld bij -17 graden; ik zou het er niet op wagen. Of je moet een kelder graven waarin het minder koud wordt. Probeer anders thuis een (goedkope) fles in een diepvries (in een plastic zak) en kijk of de fles openbarst. Gebruik een snel invries programma om de temperatuur extra laag te krijgen.