Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ligt dit aan het water? zie uitleg.

Ik vind het zo frapant dat overal waar ik allemaal koffie heb gedronken, het bij iedereen anders smaakt. Ligt ook veel aan welk merk suiker en koffiemelk, maar als dat hetzelfde merk koffie en melk en suiker is, dan toch smaakt het altijd anders. Komt dat dan misschien door het water?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
869

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ligt aan heel veel dingen:

-gebruikte water
-gebruikte koffie
-grofheid van de maling
-doorloopsnelheid van het koffiezet apparaat
-water temperatuur
-versheid van de koffie
-gebruikte filter
-soort melk
-soort suiker

Dit zijn denk ik wel zo'n beetje de smaakbepalende punten voor een bakkie koffie. Dus is het niet zo gek dat je koffie overal anders smaakt :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en daarnaast de hoeveelheid koffie je gebruikt.
Half schepje meer of minder maakt natuurlijk ook uit.

Andere antwoorden (5)

Het water, de hardheid onder andere, heeft zeker invloed op de smaak.

Verder kan het merk koffie en het merk suiker en koffiemelk wel hetzelfde zijn, toch zal er al snel een verschil in dosering zijn. Dit heeft ook invloed op de smaak.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
dat kan aan het water liggen maar de kans is ook aanwezig dat het aan het koffieapparaat ligt.
Ik heb 2 koffieapparaten en als ik in beide hetzelfde water doe en dezelfde koffie zit er toch een verschil in qau smaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
én én én het ligt aan de omgeving. Je psyche vind soms thuis koffie drinken minder leuk/spannend/sexie dan op het terras aan de zee met een leuke man of vrouw erbij. en dan smaakt de koffie ook anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt al veel uitleg. Allemaal mogelijk, al denk ik dat invloed van filterzakjes minimaal zal zijn.
Wat wel enorm kan uitmaken, is waarmee de koffiepot (het apparaat) is schoongemaakt. Mijn moeder behandelde het regelmatig met schoonmaakazijn. Ik ben daardoor veelvuldig thee gaan drinken..
Verder vind ik versheid, ( zowel hoe lang geleden het gezet is als hoe lang het pak al open is bv) en de verhouding koffie/water veel uitmaken.
Laatste punt: Veel mensen bewaren koffie (als er visite is) in een thermoskan. Als die niet schoon (muf) is, of als er iets anders in heeft gezeten (thee, kruidenthee of soep) vergeet de koffie dan maar liever. Smeriger dan goor..
tenslotte wordt smaak ervaring van koffie medebepaald voor hetgeen je er ' bij' neemt.
Bij een sneetje ontbijtkoek met roomboter smaakt het echt anders dan bij een haring met uitjes, stel ik me voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben dit ook gehad, wij drinken altijd senseo thuis, precies dezelfde smaak, evenveel suiker en melk. Maar als we op vakantie zijn smaakt de koffie ook anders, zelf wanneer er daarna flessen water in doen in plaats van kraanwater. Zodra we thuis zijn gekomen en koken het apparaat uit smaakt de koffie weer vertrouwd. Dus het zal waarschijnlijk echt met de hardheid van het water te maken hebben. En dit gaat er natuurlijk pas uit als je thuis bent en het hebt uitgekookt.
Ook zal het wel te maken hebben met dat je altijd koffie thuis drinkt en dus dezelfde hardheid van het water hebt als wanneer je op vakantie bent
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding