Is rode wijn een ``dikmaker``?

Wat is gezonder of ongezonder, een liter bier of een liter rode wijn elke dag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
11.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een liter !!!!???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is maar een eenheidsmaat en een voorbeeld.
Er zijn mensen die elke dag een krat bier leeg drinken en dat zijn meerdere liters...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een liter is nou ook weer niet zó heel veel. Drie blikjes bier, en je zit al aan een liter. Een liter wijn is wat meer (zes glazen), maar je hebt van die avonden. Zolang je maar niet iedere dag een huiswijnliter achterover slaat.

Het beste antwoord

Het is wetenschappelijk aangetoond dat een matige hoeveelheid alcohol max. 3 glazen voor mannen en 2 glazen voor vrouwen per dag) een beschermend effect kan hebben op hart- en vaatziekten hetgeen mogelijk ook samenhangt met een verlaagd risico op suikerziekte.

Bier en wijn bevatten naast alcohol verschillende stoffen. Liefhebbers van beide dranken discussiëren dan ook over welke van de twee gezonder zou zijn. De bierliefhebber haalt vooral de aanwezige B vitamines in bier aan, terwijl de wijndrinker de antioxidatieve werking van bio-actieve stoffen in wijn zal noemen. Wie er gelijk heeft op basis van deze argumenten is onbeslist, wél is gebleken dat het vooral de alcohol zelf is die het gezondheidseffect bewerkstelligt. Onderzoekers denken dat dit beschermend effect het grootst is als de alcohol tijdens de maaltijd gedronken wordt.

Meer alcohol dan aanbevolen heeft juist een nadelig effect op de gezondheid; de bloeddruk gaat omhoog en daarmee samenhangend een verhoogde kans op hart- en vaatziekten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien niet het beste antwoord op de vraag, maar wel het antwoord waar ik op dit moment het meest aan heb.
Dus vandaar toch: beste antwoord.

Andere antwoorden (6)

Een liter van beide soorten per dag is ongezond.

Twee glazen rode wijn per dag is gezond.
Twee glazen bier per dag is niet ongezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Ik houd het liever op 1 glas rode wijn........
Het is allebei af te raden, maar een liter bier per dag is minder ongezond dan een liter rode wijn. Alcohol is gestookt uit suiker. Je lichaam gaat alcohol afbreken en weer omzetten naar suiker, dit is dan weer een dikmaker.
Dus hoe meer alcohol, hoe meer "dikmaker".
14 jaar geleden
Is afhankelijk van het alcohol percentage. Hoe meer Alcohol hoe slechter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft helemaal niet, tenminste niet als het gaat om hoe dikmakend het is. Er zijn bijvoorbeeld wijnen met een lager alcoholpercentage, waarbij de gisting is gestopt voordat alle suiker op was. Die zijn zoeter, en net zo dikmakend als een droge wijn met een hoger alcoholpercentage.
Ja, rode wijn is een dikmaker. Een glas rode wijn van 100 ml bevat 80 calorieën. Een fluitje bier (pils) van 200 ml bevat ook 80 calorieën.

Het is dus even dikmakend per glas (bescheiden glas wijn en een fluitje bier) maar rode wijn is twee keer zo dikmakend per liter.

Dat zijn natuurlijk wel gemiddelden, de ene rode wijn is de andere niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja allebei zijn het dikmakers.
dus dan kan je beter een liter water drinken.
misschien moet je het bij 2 biertjes of 2 wijntjes houden.
zoals bij alles,waar te voor staat is slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rode wijn is maakt ook dik. Net zoals bier. Maar wel met minder calorien per glas.

De totale hoeveelheid alcohol die je binnen krijgt bij een liter bier of liter wijn is lager bij het bier. En dus zou je denken dat bier gezonder is. Maar afgezien van de hoeveelheid extra calorien die je met bier naar binnen slokt, heeft rode wijn nog andere voordelen:

Het voordeel is dat er in rode wijn ook nog wat goede stoffen zitten die het drinken van een of twee glazen per dag nu juist weer gezond maken: Twee of meer glazen rode wijn per dag kunnen een flinke hoeveelheid loopneuzen besparen. Wie twee of meer glazen rode wijn per dag drinkt, zou volgens onderzoekers van de Harvard School of Public Health bijna de helft minder verkoudheden te verduren krijgen.

ik zou zeggen: Samen met je partner een kleine fles rode wijn drinken op een avond.