Draai voor klassieke weergave

Is diepvriesgroente net zo gezond als verse groente?

Twee ons groente, twee stuks fruit: de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid gezonde voeding. Kunnen dat ook diepvriesgroente zijn, of geldt alleen verse groente voor de schijf van vijf? En hoe zit het met groente uit een pot of blik? Spinazie a la crème uit de vriezer? Tellen gefrituurde aardappelgerechten mee als groente? Vragen waar wij antwoorden op hebben. 

Elke dag twee ons groente is de minimale hoeveelheid die we dagelijks horen te eten. Waarom is dat eigenlijk? Mensen die veel groente en fruit eten hebben aantoonbaar een lager risico op hart- en vaatziekten. Ook hebben zij minder kans op darmkanker, diabetes type 2 en longkanker. Een exacte verklaring kunnen wetenschappers daar niet voor vinden, het resultaat is onwrikbaar: groente is gezond voor je.

Twee ons, best veel

Twee ons groente per dag is, als je alleen bij het avondeten groente eet, best veel. Het voedingscentrum adviseert dan ook om tussendoor wat groente te eten: snoeptomaatjes, knapperige wortels in plaats van een bakje chips, een salade bij de lunch of een groene smoothie. Dit zorgt ervoor dat je die tweehonderd gram makkelijk binnenkrijgt. 

Is groente uit de vriezer minder gezond?

Het liefste kies je voor verse groente, groente uit de vriezer of uit een blik is soms makkelijker. Helaas, er gaan wel vitamines verloren als groente wordt ingevroren. Voornamelijk vitamine C moet het ontgelden in de vriezer: groente verliest gemiddeld 50 procent vitamine C als het wordt ingevroren. Ook groente in blik bevat minder vitamine C dan verse groente, daar gaat het gehalte maar liefst 60 procent achteruit.

Goed nieuws: na het invriezen of inblikken blijft de hoeveelheid vitamine C verder op peil, het gaat niet nog meer achteruit. Je kunt de groente daardoor lang bewaren en hebt altijd een noodvoorraad in huis.

Vers versus diepvriesgroente

Gelukkig bevatten groentes veel meer gezonde ingrediënten dan alleen die vitamines. Bovendien, groente uit de supermarkt zit ook niet meer zo vol met vitamine C. De sperziebonen en broccoli hebben al een hele weg afgelegd voordat ze in de supermarkt terechtkomen. En in die tijd verliezen die verse groentes hun vitamines. Uit een Amerikaans onderzoek bleek dat verse spinazie al na tien dagen minder vitamine C bevatte dan spinazie uit de diepvries. Dat geldt ook voor verse erwten en andere verse groente. Wat is dan de beste keuze?

Groente uit de moestuin is het beste

Groente verliest vooral z’n vitamine C als je het niet kraakvers eet. Tenzij je een moestuin hebt en de groente ’s middags plukt en ’s avonds eet, ontkom je daar bijna niet aan. Is dat een probleem? Volgens het voedingscentrum niet. De meeste Nederlanders krijgen voldoende vitamine C binnen. Wil je zoveel mogelijk vitamine C uit groente halen? Eet het dan zo snel mogelijk na de oogst of vers gekocht, en verhit het zo kort mogelijk. Dan blijven er zoveel mogelijk vitamines behouden. 

TIP: Lees hier welke groente je beter niet rauw kunt eten, champignons, bonen en aardappels zijn daar bijvoorbeeld niet geschikt voor.

Let op zout en suiker (en de frituurpan)

Over het algemeen zijn groente uit de diepvries of uit een blik of pot net zo gezond als verse groente uit de supermarkt. Echter, groente uit een pot kan veel extra zout en soms zelfs suiker bevatten. Controleer daarom goed de verpakking. Dat geldt ook voor groente in kant-en-klaar maaltijden die je alleen hoeft op te warmen. Kijk ook kritisch naar groente waar room aan toegevoegd is: spinazie à la crème bijvoorbeeld. Deze groentevariatie is een minder gezonde optie dan de gewone bladspinazie.

Grill je de groente? Hoe langer de groentes verhit worden, hoe meer vitamines verloren gaan. Geen probleem, want de mineralen en vezels van groente blijven wel goed bewaard. Diëtisten maken alleen bezwaar tegen frituren: in frituurvet doe je het gezonde effect van groente helemaal te niet. Helaas, wat je kinderen of kleinkinderen je ook proberen wijs te maken: gefrituurde courgette, zoete aardappel uit de airfryer en friet tellen echt niet mee als groente.

Lees ook:

Startpagina geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een arts.

Bron: Consumentenbond, Voedingscentrum, Foodwatch
Auteur: Sabina Posthumus