Wat kan ik doen aan constante lucht in blokverwarming?

Iedere dag moet ik mijn blokverwarming radiatoren ontluchten.
Ook worden de radiatoren maar gedeeltelijk warm door de lucht die er in zit.
De verbruikskosten worden afgerekend aan de hand van verdampingsmeters.
Kan ik geld terug vragen van de VVE omdat de meting niet eerlijk is?
En kan ik de VVE dwingen om het lucht probleem op te lossen?
De VVE beweert dat ik gewoon pech heb omdat ik op de bovenste verdieping woont.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2.8K
ronron1212
9 jaar geleden
Je bent zelf lid van de VVE. Loopt eens langs bij het bestuur en meld het probleem. De verdampingsmeters zijn overigens niet van de VVE daar betaal je voor aan de energie leverancier.
ronron1212
9 jaar geleden
Ik weet niet hoe hoog je flat is maar als je op de bovenste verdieping woont heb je ook ergens een pijp die een ontluchting heeft en die moet je ontluchten. Dat kan wel een paar keer gedaan moeten worden. Dan moet ook de druk weer worden verhoogt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron1212: nogal wat aannames:
De verdampingsmeters zijn vaak wel van de VVE of ze zijn bijvoorbeeld van ISTA.
http://www.istanederland.nl/over_ista_nederland/getallen_en_feiten/index.html
In ieder geval niet van de energiemaatschappij. Waar de ontluchting zit is niet te zeggen, kan in de algemene ruimte (gang o.i.d.) zitten of simpel weg niet aanwezig zijn.
Bijvullen hoeft niet nodig te zijn, er zijn tegenwoordig automatische vul systemen.

Antwoorden (2)

Een automatische ontluchter op de radiator zetten.
Die kan op bijna elke radiator geinstalleerd worden. (bron 1 onderaan en bron 2 voor voorbeelden)

Mogelijk kan er ook een standaard automatische ontluchter op de aanvoerleiding gezet worden.

Geld terug vragen zal lastig worden, want hoeveel "korting" zou je dan kunnen krijgen?
De kosten voor de ontluchters zouden wel voor de VVE horen te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Jackd dat ligt er aan hoeveel verdiepingen er zijn als het een erg hoge flat is zal dat niet lukken dat staat er te veel druk op de leidingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de bovenste verdieping is de druk het laagst. Als de druk daar te hoog zou zijn voor een auto ontluchter, dan hebben ze op de begane grond een probleem.. Sowieso kan die uit de 1e bron (zei pdf file daar) tot 8,5 bar hebben. (dat is veel meer dan dat de rest van de installatie aankan)
ronron1212
9 jaar geleden
Hoeveel bar heb je dan nodig om minimaal 60 meter omhoog te komen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de bovenste verdieping: 0
Op de begane grond: minimaal 6
(in de praktijk + 1, dus 1 en 7) En waar woont de vraagsteller? Op de bovenste.
ronron1212
9 jaar geleden
beste Jackd ik woon in een hoge flat en wel op de bovenste verdieping en we hebben wel degelijk meer dan nul druk. De meters voor de verdamping zijn van de leverancier van de stadsverwarming en niet van de vve. Ontluchten zit in onze eigen kast net als bij alle buren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus omdat het bij jouw zo is, is het overal zo? Je had het over de minimale druk die nodig is. Dat is 0 op het hoogste punt, maar dat heeft nadelen, daarom +1 bar, iets hoger kan ook, maar dan krijg je andere nadelen. Het gaat hier over blokverwarming, niet over stadsverwarming. Hoewel dat verschil klein is, als via een warmtewisselaar aangesloten. Maar mijn antwoord ging over een automatische ontluchter en ik zie nog steeds geen reden om die niet te kunnen plaatsen.
ronron1212
9 jaar geleden
Ik vroeg wat de minimale druk moet zijn om minimaal 60 meter hoog te komen van 0 af. Daarnaast zijn er oude gebouwen waar de ruimte ontbreekt om een automatische ontluchter te plaatsen. Dit is overigens niet de enigste flat waar ik heb gewoond maar de zoveelste en overal is het het zelfde geweest de VVE is niet de gene die de warmte afrekent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik zeg: 6 bar, waar op 60 meter nog 0 bar van over is.
(in de praktijk 7 --> 1 of 8 --> 2 of een stuk waarschijnlijker: een pompruimte halverwege o.i.d.)
Voor de vraag maakt het alleen uit wat de druk op de bovenste verdieping is. Een auto ontluchter is een paar centimeter groot. De VVE besteedt het afrekenen uit aan een dienstverlener als ISTA, maar de VVE is de opdrachtgever en kan ook kiezen het in eigen beheer te doen.
DE VVE kan ook beslissen om te stoppen met blokverwarming.
ronron1212
9 jaar geleden
Als de meerderheid van de eigenaren dat vind kan dat. Kost wel een hoop geld voor de eigenaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kost zeker wat, maar de energierekening kan veel lager worden..
ben het eens met antwoord 1 maar als aanvulling zou ik zeker de Vereniging van Eigenaren aansporen het probleem op te lossen. Het kan niet zo zijn dat de één prima woont en de ander kennelijk pech heeft omdat de Vereniging van Eigenaren verzuimd een mankement op te lossen.

Toegevoegd na 1 minuut:
'verzuimd heeft' moet dat zijn. :)