Ik wil op m'n webwinkel eenmalige incasso aanbieden als betaaloptie, als ik zo'n contract heb is het dan geregeld? of moet dit via 'n betaalinstantie?

Contract is bijna rond maar wat dan? Bedoel als ik de gegevens van de klant heb kan ik dit dan zelf regelen, of moet dit via een 'module' waarbij een betaalinstantie dit regelt? Ik kan er namelijk niet veel over terugvinden op het internet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat ik erover kan vinden op de website van een willekeurige bank is dat je (ook voor eenmalige incasso) een incassocontract met de bank moet afsluiten:
http://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/betalen/incasso/veelgestelde_vragen.html

Ook de rijksoverheid heeft een aantal regels opgesteld, waarvan de belangrijkste is dat machtigingen alleen geldig zijn als ze zijn geprint, ondertekend en verstuurd naar de instelling die incasseert:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/consumentenzaken/vraag-en-antwoord/wat-is-incasso-en-wat-zijn-de-regels-voor-incasso.html
Online machtigingen worden, vanwege het frequente misbruik, steeds minder geaccepteerd:
http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/betalen-en-sparen/betaalrekeningen/Extra/Eenmalige-machtiging-online/

Misschien handig om gewoon even je bank te bellen over de voorwaarden voor het incassocontract (maximumbedrag, kosten etc.). Als je ook internationale klanten hebt, zou ik even informeren naar SEPA-incasso, een nieuwe Europese incassomethode die het mogelijk maakt dat we binnen heel Europa op dezelfde manier incasseren.