Mogen webshops beloven dat ze de volgende dag bezorgen, terwijl ze weten dat ze dat niet kunnen?

Met regelmaat bestel ik iets, er staat dan op de website: "voor 5 uur besteld, morgen in huis!".

In de praktijk is dit helaas niet vaak gebeurd.
Het is wel een groot voordeel voor een bedrijf om dit te zeggen want je kiest eerder voor hun dan voor een concurrent die dat niet belooft, ook voel je een bepaalde drang om snel te beslissen omdat je anders een dag extra moet wachten. Ik heb maandag een onderdeeltje besteld die er dan dinsdag had moeten zijn, het is vandaag donderdag en ik zou echt heel blij zijn als het pakketje eind van de dag er is maar afgaand op de track en trace wordt het waarschijnlijk morgen. 4 dagen later is wel een verschil met binnen 24 uur.

mijn vraag is mag een bedrijf dit zomaar beweren?

7 maanden geleden

Antwoorden (1)

Nee, webshops mogen niet beweren dat ze de volgende dag bezorgen als ze weten dat ze dat niet kunnen waarmaken. Dit wordt beschouwd als misleidende reclame.

Maar soms is de webshop te goeder trouw en is er sprake van overmacht, als de bezorgdienst een keer niet zo snel kan leveren. Als dit structureel het geval is, zou de webshop een tekst als: “door grote drukte kan de levertijd momenteel langer zijn” moeten toevoegen.
SimonV
7 maanden geleden