Wat is precies een Alkali patroon?

Ik heb hier een Alkali patroon liggen. Weet iemand wat dit precies is? En of dit patroon kwaad kan?
Ik hoor het graag van u. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

Iedere steenkolenmijn in Limburg had zijn eigen reddingsbrigade. De reddingsbrigade bestond uit een selecte groep die gekozen was uit alle lagen van de mijn zoals houwers, schietmeesters, beambten, enz. De maximum leeftijd van de manschappen was 45 jaar en men moest ieder jaar een zware medische keuring ondergaan. Uiteraard moest er ook geoefend worden en dat deed men iedere maand, bovengronds in een rookkamer, in de leermijn, maar ook ondergronds. Naast de praktische oefeningen was er ook veel theorie en EHBO. Elke ploeg bestond uit 5 a 6 manschappen en een ploegcommandant. De zogenaamde "leider van de reddingsbrigade" had de algehele leiding over de ploeg. Bij de Staatsmijnen had men de beschikking over het Draeger reddingstoestel BG, model 160A. Dit toestel weegt zo'n 17 kilo en had de beschikking over een voorraad van 300 liter zuurstof die zich onder een druk van 150 atmosfeer bevind. De gebruiksduur van dit toestel was 2 uur á 3 uur. Het is een "kringloop" toestel en dat wil zeggen dat de ademlucht tot een kringloop wordt gedwongen door de longwerking zodat er steeds gebruik werd gemaakt van dezelfde lucht. De drager heeft dus qua ademhaling niet te maken met zijn omgeving, hetgeen hem in staat stelde door te dringen tot elke plaats. In het kort komt de werking van het toestel hier op neer: bij de inademing halen de longen de zuurstof uit de ingeademde lucht en geven er koolzuur voor terug. Bij uitademing passeert de lucht een ALKALIPATROON en daar alkali de eigenschap bezit koolzuur op te nemen, is de lucht weer geschikt om in te ademen, vooropgesteld dat er verse lucht aan wordt toegevoegd. Voor dit laatste draagt de zuurstofcilinder zorg.

Rene49: Verder lijkt de alkalipatroon onder die naam niet meer gebruikt te worden.
Wel allerlei "Alkalinefilters", voor waterzuivering.

Een base of loog – ook wel alkali genoemd – in oplossing heeft een pH-waarde hoger dan 7 en zal lakmoespapier blauw kleuren.
Een base is de tegenhanger van een zuur. Zuren worden door basen geneutraliseerd onder vorming van een zout en water. Zwakke basen, zoals aluminiumhydroxide, kunnen gebruikt worden voor het tijdelijk neutraliseren van het maagzuur. Sterke basen zijn even gevaarlijk of nog gevaarlijker dan sterke zuren en veroorzaken ernstige weefselbeschadiging. Een voorbeeld van een sterke base is natronloog.