De metalen hoeven niet magnetisch te zijn. Een magneet is een voorwerp dat van zichzelf magnetisme vertoont. Dit in tegenstelling tot een elektromagneet, waarvan het magnetisme het gevolg is van de elektrische stroom door de spoel.

Een metaaldetector maakt gebruik van het natuurkundige principe van elektromagnetische inductie en het ontstaan van wervelstromen.

De eenvoudigste vorm van een metaaldetector bestaat uit een oscillator die een wisselstroom produceert die door een spoel gaat die een elektromagnetisch wisselveld produceert. Als een stuk elektrisch geleidend metaal zich dicht bij de spoel bevindt, zullen er wervelstromen (inductieve sensor) in het metaal worden geïnduceerd en dit produceert een eigen magnetisch veld. Als een andere spoel wordt gebruikt om het magnetische veld te meten (die werkt als een magnetometer), kan de verandering in het magnetische veld als gevolg van het metalen object worden gedetecteerd.
Zo ontdekt een metaaldetector metalen objecten.
SimonV
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Met een magneet kun je onderzoeken of je sieraad van echt goud of zilver is gemaakt. IJzer en nikkel worden aangetrokken door de magneet, goud en zilver niet.
joelx
een jaar geleden
goede links naar bronnen vooral die naar wikipedia