Kan een sprinkler afgaan door een E-smoker?

Ik heb zojuist een E-smoker gekocht waarbij, zoals jullie weten, damp ipv rook wordt uitgeblazen. er wordt wel veel damp uitgeblazen (net alsof je echt rookt)... Maar kunnen sprinklers in een gebouw er van afgaan?
De verkoper heeft mij verteld dat zij zijn getest op rookmelders en dat deze dus niet afgingen. Maar volgens mij reageert een rookmelder op koolstofmonoxide.... Ik weet dus niet hoe het met een sprinkler zit!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
8.6K

Antwoorden (2)

Nee, een sprinkler gaat af vanwege warmte. Een e-smoker is niet in staat om een sprinkler op de juiste temperatuur te brengen.
10 jaar geleden
Een rookmelder werkt over het algemeen met een lichtstraal die onderbroken wordt als daar rook in komt. Sprinklers werken met smeltzekeringen en reageren dus op warmte en niet op een E-smoker.

Het komt er op neer dat beide niet af zullen gaan door je E-smoker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
crispy
10 jaar geleden
Een sprinkler werkt niet met smeltzekeringen. En rookmelders kunnen wel afgaan door waterdamp. Dit antwoord klopt gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de brandweer en wikipedia zeggen dat een sprinkler met smeltzekeringen werkt, dan lijkt het me toch dat dat wel klopt: http://www.brandweer.nl/bedrijven/veilig-bouwen/item_915/item_918/ Verder heb ik niet gezegd dat een rookmelder niet kan afgaan door waterdamp, ik heb gezegd dat de rookmelder niet zal afgaan door de E-smoker. Tenzij je expres je rookmelder vol blaast met damp uit je E-smoker, zal hij niet afgaan van die damp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige rookmelders kunnen inderdaad op waterdamp reageren, maar dan moet je al behoorlijk veel damp recht in de melder blazen. Tenzij je met je e-sigaret direct onder een melder staat een dan ook nog de juiste kant op blaast, zal deze echt niet afgaan. Sprinklers reageren overigens weldegelijk op warmte. Als je vind dat een antwoord niet klopt, geef dan aub wel zelf een juist antwoord, bij voorkeur met een bron. http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sprinklerinstallatie
crispy
10 jaar geleden
Een sprinkler heeft geen smeltzekering. In een sprinkler zit een glaspatroon dat kapot springt bij een bepaalde temperatuur (57 - 68 - 79 - 93 - 141 - 182gr Celsius). Een smeltzekering is heel wat anders, daar smelt een stukje (meestal metaal) bij een bepaalde temperatuur of bij een bepaalde stroomsterkte. Bij de sprinkler smelt niets. En dat de brandweer dat een smeltzekering noemt is een tekortkoming van de brandweer. Oh, en de bron: ik produceer zelf sprinklers...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met andere woorden, sprinklers reageren dus op warmte zoals in beide antwoorden staat vermeld...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er bestaan ook geen smeltzekeringen.
Dat noemen ze zekeringen of smeltpatronen.
Het is maar hoe je het noemt, en iedereen begreep wat wavaria bedoelde.
Trouwens, een goede rookmelder gaat ook niet af bij een sigaret, tenzij je erg veel rook op de juiste plaats blaast.