Iemand enig idee van de naam, en wáárvoor dit stukje mooi gereedschap ooit is gebruikt?

Bij de bouwmarkt konden ze mij niet helpen......

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Het beste antwoord

Het zoekresultaat "oude tang, gereedschap" levert via Google afbeeldingen meteen een foto op van een tang die op jou tang lijkt. (http://bouw.marktplaza.nl/gereedschap/oude-zaagzet-tang-van-het-merk-Garanto-9760162.htm)

Het is een zaagzettang:

Een zaagzettang of tandzetter is een tang waarmee men de zaagpunten van bijvoorbeeld een handzaag of een kapzaag weer in de juiste stand kan zetten.

De tang heeft twee benen. Het ene been heeft een vaste bek met een sleufvormige opening. Onderlangs dit been zit een verschuifbaar omgebogen stripje met een sleufgat. Dit kan afgesteld worden op de gewenste afstand voor de te zetten zaagtand. De tand wordt door de opening hier tegenaan geschoven.

Het andere been heeft een klein aambeeldje dat op de zaagtand geknepen kan worden. De mate van aanknijpen is regelbaar voor de te zetten tand. Deze afstand kan ingesteld worden met een schroef door het been en die bij dichtgeknepen stand steun vindt op de bovenkant van het andere been. Om de tanden te kunnen zetten wordt de zaag geklemd in een zaagklem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het lijkt wel een tang om buizen mee te buigen van vroeger..
dus van een loodgieter ...denk ik!!!