Wat ik nog steeds niet snap is het verschil tussen parallel en een serie schakelaar, Wat is het?

wat is nou serie en wat is nou parallel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
41.4K

Antwoorden (5)

In serie betekent dat de componenten achter elkaar staan, parallel betekent dat de componenten naast elkaar staan in de stroomkring.

Bij een paralelle stroomkring geldt dat de totale stroomsterkte (I) gelijk is aan de stroomsterktes van de componenten opgeteld, terwijl de spanning (V) gelijk is over alle componenten.
Een stroomkring in serie geschakeld heeft een gelijke stroomsterkte bij alle componenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus als je serie heb en bijv. de lamp is kpt dan kan de andere lamp nog wel branden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee,
In serie wordt de stroomkring onderbroken door een kapotte lamp, dus zal de andere lamp niet meer branden. Parallel blijft er een doorlopende stroomkring bij het andere lampje waardoor andere lamp gewoon blijft branden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ohw okee, nu snap ik het. Dankje wel :)
Een parallel- of serieschakeLING bestaat wel, een serieschakeLAAR is een dubbele schakelaar waarmee je in de huiskamer twee verschillende lampen afzonderlijk schakelt, twee knopjes in één behuizing.
Een parallelschakeLAAR bestaat bij mijn weten niet.
Het verschil tussen een parallelschakeling en een serieschakeling is dat bij de eerste alle componenten naast elkaar op dezelfde spanning zijn aangesloten, ze kunnen ieder afzonderlijk stroom trekken, bij serieschakeling zijn de componenten achterelkaar aangesloten zodat de stroom van de ene naar de andere wordt doorgegeven. Bij onderbreking van een van de componenten zal er dus helemaal geen stroom meer door alle componenten kunnen stromen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in een serieschakeling zijn alle apparaten/weerstanden achter elkaar geschakeld. in een parallelschakeling zijn alle apparaten en weerstanden als het ware apart met de spanningsbron verbonden
als je op deze site: http://www.newton-online.nl/newton3/pagina.asp?pagkey=57685 kijkt kan je daar een bijles volgen over serieschakelingen en parallelschakelingen! Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een serie staan alle componenten (Lampjes, Weerstanden etc.) aan elkaar geschakeld zonder dat de stroom een weg moet kiezen dus eigenlijk gewoon zonder kruispunt in een 'rondje'.

In tegenstelling tot serie moet de stroom in een schakeling die parallel geschakeld is wel kiezen welke kant hij op wil, aan de kant van de meeste weerstand gaat het minste aantal Ampère door. In een parallelle schakeling zijn er dus twee kanten waar stroom door heen kan gaan

--Zie de afbeelding, De onderste 2 schakelingen zijn parallel, de bovenste twee serie.--
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi, misschien is er al goed antwoordt gegeven, maar ik wilde er even een plaatje bij geven.

Parallel schakeling is een schakeling parallel achter elkaar, en als het ene lampje dan kapot is, branden de andere nog; afb 1

en serie schakeling zijn lampjes achter elkaar, maar als de ene stuk gaat, dan gaan ze allemaal stuk;
afb 2

ik hoop dat je hier wat aan hebt :)