Is de concentratie CO² in een gesloten ruimte beneden hoger dan aan plafond?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Nee, dat zal niet noemenswaard verschillen. De plekken met veel CO2 aan de bodem zijn vulkanische bronnen waar het CO2 aan de grond vrijkomt en omdat het in een hoge concentratie vrijkomt is de dichtheid van dat gas zo groot dat het over de grond uitvloeit. De concentratie van CO2 in onze ademhalingslucht is vrij laag en de ademhalingslucht bevat ook water, dat weer lichter is dan lucht, dat heeft tot gevolg dat de ademhalingsgassen goed mengen met de omringende lucht en er geen concentratie van CO2 langs de bodem ontstaat. Als je een brandblusser leeg zou laten lopen, dan ontstaat er wel een laag met koud zwaar gas langs de bodem, in een kippeschuur zal er geen verschil in concentratie worden gemeten afhankelijk van de hoogte, de verschillen zijn dan alleen maar een gevolg van de wijze van ventilatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat klopt. En niet alleen in een afgesloten ruimte.
Ik herinner me een verhaal over een dal waar een hoge concentratie CO2 was.
Toeristen kwamen dat fenomeen aanschouwen, en werden rondgeleid door een kippenboer.
Er kwamen altijd wel een paar kippen achter hen aan, en omdat die dichter bij de grond ademhaalden kregen ze zoveel CO2 binnen dat ze flauw vielen.
De boer zei dan dat de toerist verantwoordelijk was voor hun dood, en eiste schadevergoeding.
Nada de toerist vertrokken was nam hij de kippen op en bracht ze weer in de gewone lucht, waar ze al weer spoedig rondscharrelden.
Reddie
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
@viridiflavus, je verhaal klopt natuurlijk. De CO2 in mijn verhaal is van vulcanische oorsprong.
Maar in een dal kan de concentratie al snel zo ver oplopen dat een kip (laag bij de grond) teveel CO2 binnenkrijgt, en flauwvalt. Die concentratie hoeft niet eens zo groot te zijn. Bij 100% CO2 volgt onherstelbare weefselbeschadiging binnen enkele minuten.
Jammer dat je (goede) reactie mijn verhaal onderuit dreigt te halen.
Als het andere aanwezige gas in die afgesloten ruimte lichter is dan CO2 dan klopt het.