Zijn er verschillende soorten kogelkranen?

Welke zou je waarvoor moeten kopen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Techniek
2.4K

Antwoorden (1)

Ja, er zijn verschillende soorten kogelkranen. Het huis van een kogelkraan kan op verschillende manieren zijn opgebouwd. Veel voorkomende varianten de zijn ééndelige, tweedelige en driedelige huizen. De werking van de kogelkraan is in elke uitvoering gelijk, de verschillen zitten in de mogelijkheden tot onderhoud of reparatie.
Het gat door de kogel kan verschillende profielen hebben zoals een volle doorlaat, gereduceerde doorlaat of V-vormige doorlaat.
• Gereduceerde doorlaat. De boring van de kogel heeft een kleinere diameter dan de leidingdiameter. De meeste kogelkranen hebben een gereduceerde doorlaat. Hierdoor introduceert de kogelkraan wrijvingsverliezen in het systeem. Deze verliezen zijn nog steeds relatief klein in vergelijking met andere typen ventielen. Eéndelige kogelkranen hebben vrijwel altijd een gereduceerde doorlaat.
• Volle doorlaat. De boring van de kogel heeft dezelfde diameter als de leiding. Het voordeel is dat er geen extra wrijvingsverliezen zijn en dat de leiding gemakkelijker mechanisch te reinigen is (pigging). Het nadeel is dat de kogel en de behuizing een stuk groter zijn dan bij een standaard kogelkraan met gereduceerde doorlaat. De kosten zijn hierdoor hoger en voor de meeste applicaties is dit daardoor niet vereist.
• V-vormige doorlaat (smoringsprofiel). Het gat in de kogel of de klepzitting heeft een 'V' vormig profiel. Hierdoor kan bij regelventielen het gewenste debiet nauwkeuriger geregeld worden met de hoek van de kogel en bovendien kan een lineaire stromingskarakteristiek benaderd worden.
De zittingen kunnen van metaal zijn of kunststof zoals PTFE. Er zijn verschillende soorten. Elk type heeft specifieke toepassingen in verband met chemische compatibiliteit, druk en temperatuur.

De kogelkraan kan uit staal, roestvast staal, brons of een ander materiaal zoals pvc bestaan.
RVS kogelkranen worden gebruikt bij corrosieve media en agressieve omgevingen.
PVC kogelkranen zijn relatief gunstig geprijsd en worden veel gebruikt bij irrigatie, water toe- en afvoer of bij corrosieve media.
Voor bepaalde toepassingen zijn keurmerken gewenst of vereist. Drinkwater en gas zijn het meest voorkomend (KIWA of Gastec).
Kogelkranen voor drinkwater hebben een antilegionella- en antivorstontwerp. Dit houdt in dat de kogel een extra boring heeft, zodat ingesloten ruimtes worden verbonden met het stromende water.
SimonV