Kun je een ledje en een schakelaar serieel aansluiten op een arduino en deze uitlezen?

stel je voor: ik sluit een schakelaartje aan op pin d10, en vervolgens koppel ik achter dit schakelaartje een ledje die vervolgens weer naar de GND gaat van de Arduino. in principe als ik d10 continu hoog zet zou ik hiermee gewoon een lampje kunnen laten branden en aan uit zetten dmv de schakelaar. maar kan ik vervolgens ook de Arduino iets laten doen? ik bedoel hiermee het volgende

als schakelaar dicht gaat (dus het lampje gaat branden) > serial print "het lampje brand"
als schakelaar open gaat (dus het lampje gaat uit) > serial print "het lampje staat uit"

een jaar geleden
in: Techniek
1.9K
matthijsisproh
een jaar geleden
Wat voor schakelaar is het?
matthijsisproh
een jaar geleden
Voor jouw gewenste resultaat wil je de schakelaar ook uitlezen en daarvoor heb je iets nodig waar mee je de schakelaar ook uit kan lezen(duhh). https://create.arduino.cc/projecthub/GeneralSpud/toggle-switch-3763a2
Misschien helpt dit jou verder ?

Geef als eerste antwoord