Is een schip altijd te zien op de radar?

Stel dat 2 schepen op een afstand van 50 km van elkaar varen, dan zien ze elkaar gewoon op de radar. Maar kan een schip bv. zijn radar uitschakelen, zodat hij voor anderen onzichtbaar is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
3.2K

Het beste antwoord

Het is niet zo dat andere schepen een ontvangertje hebben waardoor men elkaar kan zien.

De radar stuurt golven uit, en die worden weerkaatst door het object zelf. Met de teruggekaatste golven kan men dan berekenen waar een object die de golven terugkaatst zich ongeveer bevindt.

Als een schip niet op de radar van een ander schip wil zijn, moet het schip zelf er niet varen, want dat is de oorzaak dat het schip op de radar verschijnt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik neem aan dat de radar een apparaat is dat uitgeschakeld kan worden. Eenmaal uitgeschakeld kan het dus geen golven meer versturen en zou dus bij een ander schip niet te zien zijn op die radar. Ik zie de radar dus net als een pc, radio, tv, etc.... Eenmaal uitgeschakeld zie en hoor je niks. Waarschijnlijk is mijn redenering te simpel, maar toch.... is er dan echt geen andere mogelijkheid om onopgemerkt te varen? Vliegtuigen die bv. heel laag vliegen, zijn vaak ook niet te zien op de radar, ze zitten er dan zg. onder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als een schip stil ligt is hij nog altijd op de radar te zien hij weerkaatst nog steeds de radio golven
Poet
9 jaar geleden
Een schip dat ergens achter vaart is niet te zien op radar. Dat zie je bij schepen die uit een zijkanaal komen als het water flink lager ligt dan de wal en als het schip zelf diep ligt. Dan is er soms een scheepvaartverkeerspost van waaruit ze met cameras / zicht / walradar de scepen zien en hen per marifoon zeggen of ze veilig kunnen doorvaren. Verder hebben schepen vaak een radarrefkector in de mast. Die weerkaatst radar goed zodat die scepen juist beter te zien zijn op radar en van grotere afstand en bij zichtblokkades die lager zijn. Als ze die weghalen zijn ze dus slechtet zichtbaar op radar in die situaties. En dan heb je nog schepen die stealth technology hebben: alleen vlakke platen aan de buitenkant die dus geen radargolven weerjaatsen in de richting vsn de radar. Er is een James Bond met zo'n boot.
Poet
9 jaar geleden
Sorry: radarreflector
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De radar neemt alleen waar, en maakt zich daarmee niet bekend. Een schip kan zijn eigen radar wel uitzetten, en daardoor geen andere schepen meer zien, maar andere schepen kunnen dat schip dan nog wel onderscheppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@hjth: Ok, nu is het me duidelijk... :) Bedankt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Radar uitzetten om niet te worden gezien is net als of een kind zijn ogen dicht doet opdat niemand hem kan zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
goed voorbeeld UdoHa!

Andere antwoorden (2)

Als het een kleine boot is, en er zijn hoge golven, dan hoeft een boot niet altijd te zien zijn.
Dit is echter geen garantie want doorgaans pikt een radar vrij veel op op de vlakte van een zee/oceaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaar zelf op een zeilschip en ik ga ervan uit dat andere schepen mij zien als ik een radarreflector heb, bijv in de mast. Als ik mijn radar aan heb vang ik reflectie op van andere schepen die een radarreflector hebben. Ik kan op mijn radar de afstand tot de schepen die ik wil zien instellen. Tevens vang ik reflectie op van boeien (met reflector) en van andere objecten met reflector. Zonder reflector zou ik er niet op vertrouwen dat ik zichtbaar ben. Het gaat er dus om dat je een reflector moet hebben, een radar aan boord vangt signalen van anderen op.