je zet het staal/ijzer (veel al een cilindervormig stuk) in een houder/greep/klem. de klem zit in een as. De as gaat draaien. Dus het cilindervormige stuk (product) draait ook.

De beitel blijft stilstaan (in het algemeen). iig bewegen beitel en stuk naar elkaar toe, meestal door het product richting beitel te bewegen. Nu draait het product, en het beweegt richting beitel. De beitel wordt vanaf de zijkant tegen het product gebracht zodat er aan de buitenzijde een laagje wordt afgeschraapt. Nu kan langzaam de beitel naar het midden van het product worden gebracht zodat het product steeds smaller wordt. Op deze manier kun je de buitenzijde van een product vrijwel elke vorm geven, zolang het maar rond blijft.

eisen zijn dat de beitel uiteraard altijd harder staal moet zijn dan het product. de hoek van de beitel tov het product ligt dicht bij de 90 graden, afh van de hardheid van het product en de gewenste slijpsnelheid.

bij draaien is veel koelvloeistof nodig, omdat de beitel steeds met hetzelfde materiaal contact maakt met het product. in tegenstelling bijv tot zagen/slijptol/schuren/frezen.