Waarom werd in de beginperiode van het lichtnet gelijkspanning gebruikt?

In de hele discussie over het gevaar van het lichtnet (http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/effect-voltage.423169) stuitte ik op het feit dat Wikipedia meldt dat ons lichtnet in de eerste jaren gelijkspanning gebruikte, omdat Thomas Edison daar een voorstander van was. Wat ik echter niet heb kunnen vinden en ook niet begrijp: waarom was hij daar voorstander van? En wat was dan het voordeel? Ik snap wel dat er later op wisselspanning is overgeschakeld, maar waarom begon men met gelijkspanning?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.3K

Het beste antwoord

Edison was een groot voorstander van gelijkstroom omdat hij bang was de royalties die hij ontving in verband met de aan hem verleende patenten te verliezen.

Maar inde begindagen had het ook praktische voordelen:
* Er waren nog geen wisselstroommotoren, terwijl die er wel voor gelijkstroom waren.
* Er was al wel elektriciteitsmeter voor gelijkstroom, en nog niet voor wisselstroom.
* Gelijkstroom kan makkelijker worden gebruikt bij accu's.
* Bij oude wisselstroomsystemen hadden veel last van piekspanningen bij schakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat wisselspanning gevaarlijk zou zijn, grotere kans het niet te overleven bij elektrocutie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gelijkspanning kan dodelijk zijn vanaf 120 V, wisselspanning al vanaf 50 V.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Omdat wisselspanning gevaarlijk zou zijn" Dat is het toch ook?! Uit "zou zijn" laat je blijken dat het niet echt waar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is het ook. Ik gebruikte 'zou zijn' omdat Edison dit toen als belangrijkste argument gebruikte. Dat is inderdaad niet echt het correcte gebruik van 'zou zijn'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pfew, ik stond al met een videocamera en een vork voor het stopcontact om mijn gelijk aan te gaan tonen. :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is gelukkig niet nodig :)
Het waren de experimenten van Luigi Galvani op kikkerbillen die het ontstaan van gelijkspanning in de hand gewerkt hebben. Maar het was Alessandro Volta die wist te herleiden dat de elektriciteit afkomstig was uit de overgang tussen de twee verschillende metalen, en ontwikkelde hieruit de Zuil van Volta. (batterij)
Gelijkstroom was evenwel gevaarlijk doordat vonken een veel hogere intentietijd hebben dan wisselstroom. Een ander nadeel was het spanningsverlies over grote afstanden. een groot voordeel van wisselspanning was vooral dat men de transfo kon gebruiken om te transformeren (Tesla)
Dat Edison daar voorstander van was komt omdat hij daardoor de eerste gloeidraad voor gemaakt heeft, eerst zelfs een gewone gloeiboog die maar 15 uur kon branden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tevens heeft een gelijkstroomcircuit de eigenschap zichzelf in stand te willen houden.
Bij een hoge spanning en stroom ontstaat daardoor inbranding van de contacten van een schakelaar. Doordat de wisselspanning periodiek door nul gaat, "laat het contact los"
Hoe hoger de spanningen en stromen, hoe groter de behoefte aan wisselspanning.