Voor een test wil ik een motortje laten draaien mbv zonnepaneeltje dit lukt niet waarom?.

Motor draait prima mbv batterij 1.5 V typeAA zonnepaneel levert 2.4V maar motor draait niet waarom lukt dit niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat je niet alleen geïnteresseerd bent en waarom het niet wil, maar ook hoe je het wel zou kunnen laten werken.

Het wil inderdaad niet omdat een te licht paneel niet voldoende stroom kan leveren.
Oplossing: een paneel met meer capaciteit nemen.
Mogelijk heb je echter al een paneeltje dat je voor deze toepassing wilt gebruiken.
Wat je dan zou kunnen doen is een (of meer) oplaadbare batterijen parallel aansluiten met het paneel. "in rust" laad het paneeltje je batterijen op en in gebruik onttrekt het motortje zijn stroom uit de batterijen.
En kan ook zijn dat het paneel wel genoeg stroom kan leveren om het motortje draaiend te houden, maar niet genoeg om het in beweging te brengen. In dat geval zou je een Elco (grote condensator) als "opstartbatterij" kunnen gebruiken. Die sluit je dan net zo aan als een batterij en kan net even die benodigde startpiek leveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zonnepaneel levert niet genoeg energie.
Sluit het motortje aan op het paneel, en meet dan de spanning.
Die zal veel te laag zijn.
Meer panelen parallel aansluiten zal helpen.
Reddie